Alla inlägg den 3 februari 2007

Av Nätverket Språkförsvaret - 3 februari 2007 22:14

Den 28/1 skriver Carl Bildt i sin blogg, som dittills varit på engelska: “I'm not entirely certain how I will shape my future in the digital world. This blog in English is one of the alternatives, but another alternative is to do one more geared to the Swedish audience and then naturally in the local language. “Den 3/2 skriver han i den svenska versionen: ” Det var förra lördagen som jag började fingra runt och sätta upp denna blogg på svenska. Egentligen var det mest ett experiment. Jag ville se hur det såg ut innan jag bestämde mig för att gå vidare. Därav den rätt taskiga bild som var den enda mer eller mindre lämpliga jag hade tillgång till i hastigheten.Hur nyheten om bloggen spreds på nätet vet jag inte riktigt. Men spreds gjorde den alldeles uppenbart.Första dagarna något tiotal besökare. I början av veckan något hundratal. Inte så pjåkigt.Men nu noterar jag totalt ca 19.000 unika besökare under den “testperiod” som dessa dagar varit. Och antalet besökare har hitintills ökat varje dag under veckan. Betydligt mer än hälften av besökarna kom t ex under de två senaste dagarna.Jag är fast. Härmed meddelas officiellt att bloggen fortsätter.”Nu tänker jag inte yttra mig om Bildt som politiker, f.d statsminister eller utrikesminister utan enbart kommentera besöksfrekvensen ur ett språkligt perspektiv. Skulle inte den snabba ökningen av antalet besökare kunna ha något att göra med att Bildt skriver betydligt bättre och ledigare på svenska än på engelska? Jag tycker nämligen att hans engelska är ganska träig med en klar anstrykning av svengelska ordvändningar och satskonstruktioner.Per-Åke LindblomDenna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret.

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards