Alla inlägg den 1 januari 2009

Av Nätverket Språkförsvaret - 1 januari 2009 22:07

  

Häromdagen pratade jag med en annan medlem i Språkförsvaret, som frågade mig om jag visste hur Peter Englunds tal vid Svenska Akademiens högtidssammankomst den 23/12 hade mottagits på dagstidningarnas kultursidor. Det enda jag visste var att Språkrådet och Lingvistbloggen hade kommenterat talet, men några kultursidor kände jag inte till. Däremot har Horace Engdahls avgång och Peter Englunds utnämning till ständig sekreterare kommenterats av olika dagstidningar som Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet, och en del bloggar, bl.a denna.

 

Det är märkligt att hans tal inte har kommenterats på kultursidorna. Förmodligen är det för mycket begärt att talet skulle ha kommenterats på ledar- eller nyhetsplats. Hade han rätt eller inte? Var han ute i ogjort väder? Är frågan ens intressant?

 

Jag har inte fullständig överblick över svensk dagspress, så jag kan ju ha missat en del kommentarer. Detta är för övrigt andra gången som Språkförsvarets blogg kommenterar Peter Englunds tal. Det finns naturligtvis också utlagt på Språkförsvarets webbplats.

 

Per-Åke Lindblom

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards