Direktlänk till inlägg 25 maj 2009

Om tillval och frånval

Av Nätverket Språkförsvaret - 25 maj 2009 21:06


 

Språkförsvarets blogg har tidigare uppmärksammat den broschyr, ”Språk.Världens grej!”, som Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering vid Uppsala universitet har gett ut. I detta sammanhang skulle jag speciellt vilja rekommendera Sigbrit Frankes artikel ”Varför läsa andra främmande språk än engelska?”. Hon skriver bl.a.:


 ”Att man kunde välja mellan språk bidrog dock till att en mycket destruktiv tanke slog rot: ett tillvalsämne är också per definition ett frånvalsämne. Tanken återspeglas även i Gymnasieutredningens betänkande (anm. - min länkning) som nyligen presenterats med den lovande titeln Framtidsvägen. För blivande tekniker tycks dock vägen för framtiden bara gå till anglosachsiska länder. Detsamma gäller i viss mån även ekonomerna. Om förslagen gå igenom blir ett andra främmande språk inte obligatoriskt på det tekniska programmet och inom det ekonomiska programmet bara under det första året. Tillvals-/frånvalstanken har också inneburit att elever bytt ut det främmande språk de först valt med ett nytt, ofta ett nybörjarspråk. Den olyckliga konsekvensen är ytlighet. Kanske medicinen är att åter och genomgående göra ett främmande språk obligatoriskt med innebörden att det är fråga om ett och samma språk, ett språk som eleven förväntas fördjupa sig i. Ingen väljer bort historia eller biologi. Det är nämligen omöjligt med den självklara plats sådana ämnen har i timplanen. Varför ska det då vara möjligt med frånval av det tillvalda främmande språket (sid. 18)?” 


När jag gick i realskolan och gymnasiet, läste vi tre obligatoriska främmande språk, engelska, tyska och franska. Den som gick latinlinjen läste dessutom latin och/eller grekiska. Jag kan inte erinra mig att någon gnällde över att vi var tvungna att läsa tre främmande språk. För övrigt dröjde det inte länge förrän jag kände mig tacksam för detta tvång.

 

I Sverige öppnade man successivt för möjligheten att välja bort tyska och franska, samtidigt som engelskans ställning steg för steg har stärkts. Ju flera språk man har kunnat välja att läsa vid sidan av den obligatoriska engelskan, tyska, franska, spanska, italienska, ryska etc., desto starkare har engelskans ställning blivit. När man tog bort de båda betygen i svenska, degraderades också svenskämnet i förhållande till engelskan. Nu vill Globaliseringsrådet dessutom införa engelska fr.o.m första klass i grundskolan.

 

Den mest extrema tillvals-/frånvalstanken hittar vi typiskt nog i USA, där highschool-eleverna också kan välja om de överhuvudtaget ska läsa ett främmande språk eller inte. Resultatet är att två tredjedelar av eleverna väljer att inte läsa något främmande språk alls. Majoriteten av de som ändå väljer att läsa ett främmande språk väljer att studera spanska av naturliga skäl.

 

Per-Åke Lindblom


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 22 okt 08:00

I dag, den 21 oktober 2020, publicerar Spaniens största dagstidning El País en artikel med rubriken ”20 anglicismos nuevos cada día”. Den refererar till den forskning som bedrivs av Elena Álvarez Mellado vid University of Southern Califor...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 21 okt 21:28

Ur dagens GP!   Kommentar:   Märk väl: Det jag ville förmedla med mitt tidigare inlägg i debatten är att svenska måste vara det v i k t i g a s t e språket i Sverige för alla - såväl infödda som invandrade. Viktigare än såväl den förrädiska e...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 21 okt 12:54

Helena Reierstam har skrivit en avhandling, ”Assessment in Multilingual Schools”,  en jämförande och blandad metodstudie av lärares bedömningsgrunder och språkinlärares praktiker – CLIL (Integrerad innehålls – och språkinlärni...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 20 okt 19:18

(Mail till insidan@dn.se idag till DN)   Idag s 10: Den mindre blygsamma ( journalisten förstår inte ordet, menar blyga)... minns tillbaka på (kontamination av tänker tillbaka på och minns). I en och samma mening! Törs jag ens fortsätta läsa? Vil...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 20 okt 12:31

Ulrika Lindahl skrev den 28 april på ETC:   ”Det är inte någon hemlighet varför ojämlikheten har ökat. Dels har klyftorna i hela samhället ökat, vilket framför allt syns i boendesegregationen. Olika klasser bor på olika ställen. Och det syn...

Presentation

Omröstning

Vad anser du om att Sverige tillåter fullt skattefinansierade skolor att använda engelska som första undervisningsspråk i upp till 50 % av tiden i grundskolan och upp till 90 % i gymnasiet? Den senare elevkategorin läser endast svenskämnet på svenska.
 Helt rätt
 Bra
 Undervisning ska kunna ges på engelska men inte i så hög utsträckning som för närvarande
 Dåligt. Det huvudsakliga undervisningsspråket i svensk skola ska vara svenska
 Om en skola använder engelska som första undervisningsspråk, ska denna inte skattefinansieras
 Vet inte

Fråga mig

128 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se