Direktlänk till inlägg 21 mars 2010
Det försöker nätverket Språkförsvaret ta reda på genom ett rundbrev riktat till såväl kommunikationsbyråer och annonserande företag (se senare information). Varför har denna utveckling ägt rum och vilka är drivkrafterna?
De 25 största kommunikationsbyråerna i Sverige – se utskickslista och följebrev (på webbplatsen) - i fråga om byråintäkter har fått följande frågor:
1. På senare år tycks andelen reklam på engelska ha ökat markant i Sverige.
a) Anser ni att denna observation stämmer?
b) Har andelen reklam på engelska ökat även för er byrå specifikt? Motivera gärna svaren!
2. a) Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på? b) Går det att analysera denna utveckling?
3. a) Finns det marknadsundersökningar som visar att ett företag säljer bättre, generellt eller till en viss målgrupp som ungdomar, om reklamspråket är engelska i stället för svenska? Vilka och med vilket resultat?
c) Har ni vid något tillfälle genomfört en dylik marknadsundersökning? Med vilket
resultat?
4. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med klienten, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller klienten?
b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?
5. Skulle ni vilja påstå att ni har en medveten hållning när det gäller språkval? Eller menar ni att språkfrågan är irrelevant i fråga om marknadsföring?
6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?
Språkförsvaret har tidigare genomfört liknande enkäter, riktade bl.a till Sveriges högskolor 2006, riksdagspartierna inför valet 2006 och till kandidaterna inför valet till EU-parlamentet 2009.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
I och med att Lena Lind Palicki utsetts till ny chef för Språkrådet har det på sistone utbrutit en debatt i massmedierna om distinktionen ”de-dem” ska ersättas av ett enhets-”dom” eller inte. Det är en riktig skendiskussion. ...
Lars Anders Johansson har skrivit en mycket intressant betraktelse om språk och klass, utifrån en pågående diskussion om fördelar respektive nackdelar med en ”dom-reform”. (opulens.se/opinion/kronikor/kampanjen-for-en-dom-reform-ar-ett-u...
Pseudonymen Läranna berättade igår på Twitter: ”På fortbildningen igår fick vi veta att vi lärare ska vara försiktiga med att använda bildspråk i vårt klassrumsspråk eftersom det finns elever som har ’svag koherens'. Man ska säga va...
Söndagens svenskspråkiga sång Rickard Söderberg - Dagen är nära Söndagens svenskspråkiga dikt Näcken Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa, och den bladbekrönta Näcken gigan rör i silverbäcken. Liten p...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"