Alla inlägg den 16 maj 2010

Av Nätverket Språkförsvaret - 16 maj 2010 16:56



När ett minoritetsspråk dör, är det ofta ett resultat av långvarig förföljelse och systematiska trakasserier. Det kan vara fråga om att skolelever får munnen tvättad med tvål, som i detta exempel från Kanada, till mycket värre saker.


"På många platser runt om i världen arbetar man med att försöka nedteckna och spela in språken. Ett hinder för detta arbete är att många lokala språk endast är muntliga och därför svåra att skriva ner. När Delmar Johnny från Duncan var ung blev han fastbunden och fick sin mun tvättad med tvål om han talade sitt ursprungliga språk hul'q'umi'num. Numera lär han sig emellertid språket på nytt vid en ålder av 61 år. Även hans barn studerar tillsammans med honom. Han tycker att språket "skapar en mening och betydelse" som inte kan förklaras på engelska.

 

- Jag höll mig borta från allt som hade med mitt språk att göra fram tills äldre dagar. Nu inser jag att jag behöver mitt språk. Jag är indian, och jag behöver få vara det, säger han."

 

Läs mera här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards