Alla inlägg den 8 september 2011

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 september 2011 15:03

Jag åkte igår tunnelbana på väg till mitt arbete då min bil var på reparation. I den relativt välfyllda vagn jag färdades i hörde jag spanska, arabiska, finska, polska, persiska samt tre ytterligare, för mig okända, språk talas. Dessutom en grupp ungdomar som var på väg till sin skola och som talade engelska med varandra.


Mitt ”varma tack” till de skolor vars inriktning bidrar till ett begynnande huvudspråksbyte i Sverige. Läs från svenska till engelska. Jag vill dessutom tacka de svenska politiker som har möjliggjort att skattemedel går till att finansiera detta språkbyte. Sist men inte minst vill jag tacka ansvariga politiker för en i övrigt genomtänkt språkpolitik där det exempelvis är möjligt att bli svensk medborgare utan att kunna svenska. Gärna språkkunskaper men aldrig på bekostnad av svenska som är det naturliga gemensamma språket i Sverige!


Just det: Jag höll på att glömma de två damerna i 80-årsåldern som talade svenska med varandra i tunnelbanevagnen.


Per-Owe Albinsson, medlem i Nätverket Språkförsvaret       


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)               

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards