Alla inlägg den 2 maj 2012

(Detta är också ett mejl till Nordsjö Färg)


Kära Nordsjö Färg

Det gläder mig när jag läser er hemsida, att ni har lärt er att indoor och outdoor, som ni skriver på färgburkarna, heter inomhus och utomhus på svenska. Men jag ser att ni fortfarande har en del luckor i era kunskaper i svenska, varför jag skickar över detta korta lexikon.

Engelska                                           Svenska

Different worlds                                 Skilda världar
In slow motion                                   I sakta mak
Juicy red                                            Läckert röd
Delicate mix                                       Utsökt blandning
One small seed                                   Ett litet frö

Living scrapbook                                Levande återblickar
Light & space                                     Ljus & rum
Light LumiTec                                    Ljus LumiTec
Moodboard för trädgård                       '?


Varken mina amerikanska eller brittiska vänner känner till begreppet moodboard. Om ni berättar för mig vad det avser, kan jag kanske hjälpa er att finna ett svenskt ord.

Behöver ni mer hjälp med att uttrycka er på svenska när ni kontaktar kunder på den svenska marknaden ställer jag gärna upp, om det inte tar alltför mycket tid.

Med vänlig hälsning

Gunnar Lund


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards