Alla inlägg den 11 maj 2012

Av Nätverket Språkförsvaret - 11 maj 2012 23:59

Jag har just kommit hem från ett besök i England där jag till min förvåning och förtjusning konstaterade att allt skandinaviskt verkade vara inne just nu. Design, IKEA, den svenska versionen av Wallander och inte den engelska och i synnerhet danska TV-serier. Det intressanta är att den serie som på danska heter Borgen har fått behålla sitt namn i Storbritannien! Detta medan vi får stå ut med danska titlar översatta till engelska. Det tog ett tag innan jag fattade vad Bågen var för ett ord. En uppskattande artikel hade rubriken Sex, death and subtitles. Jag som trodde att textade filmer var omöjliga att saluföra i engelskspråkiga länder.


Kristina Svensson

Hedemora


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards