Alla inlägg den 18 mars 2013

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 mars 2013 14:31

Bengt Enqvist har recenserat "Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring" i Miljömagasinet nr 10 den 8/3 2013. Han skriver inledningsvis:


"Det första man som anmälare av en bok har att ta ställning till är om dess ämne är väsentligt. Ett möte som jag hade med en man i 70-årsålderna kan belysa den frågan."


Han berättar sedan att denne man var mycket upprörd över att Trafikverket hade satt upp en skylt på engelska, som han inte förstod. Mannen sade:


"Man spottar mig i ansiktet för min okunnighet. Det är inte ens mitt fel att jag inte kan någon engelska. Det ingick inte i undervisningen på min tid."


Bengt Enqvist fortsätter:


"Boken måste anses i högsta grad berättigad, eftersom den avser att nagelfara om engelskan flödar in i reklam och marknadsföring. Är det så? Det beror faktiskt vem man frågar."


Han avslutar sin amälan med orden:


"Boken är upplysande, klarsynt och roande och rekommenderas. Tio intressanta bidrag har jag inte ens berört."


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards