Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 augusti 2014 20:53

Hej!

"Håller språket ihop Norden?" Jag tycker att frågan är märklig. Norden hålls ihop av andra saker än bara språket och då tänker jag i första hand det vi löst kallar för nordiska värderingar. Norden utgör en sammanknuten enhet, ekonomiskt, socialt, politiskt, kulturellt... mest lyckad och synnerligen fridfull hörna i en värld överfylld av konflikter och motsättningar.
 

Ifråga om språk är det så att vi måste kunna engelska så bra som möjligt. Det är livsviktigt för oss. Engelska är nutidens latin.


Sedan ska vi gå vidare och säga att flerspråkighet är inget märkvärdigt. Fråga folk i Indien, Sameland, Amazonas... Att kunna tre språk är något jag tycker vår svenska språklag nästan förutsätter: svenska kommer först, sedan kommer engelska och därefter något eller några av de över 200 modersmål som vi har i landet. De nationella minoritetsspråken är en sak i sig. Mitt första språk är finska, och det är det språk jag dagligen använder med mina trespråkiga barn. Inget märkvärdigt med det!
 
Danska och norska är "bonusspråk" som jag kan läsa och förstå (norska/bokmål bättre än danska). Men jag känner inte mig motiverad att lära mig prata dem. Jag kan heller inte prata tornedalsfinska som är finskans "bonusspråk" (jämte estniska och karelska). Att ha mer danska och norska i svenska medier tycker jag vi ska satsa på. Jag gillar danska bondeserier och deckare och norska ryggsäcksvandrande hiphej folk. (Norge är dessutom världens naturskönaste land, tycker jag efter att bott
ett halvår i Tromsö.)

Sedan observera att över 600 000 svenskar har finskt påbrå och mer än 200 000 personer pratar finska dagligen som sitt första språk här i Sverige. Alltså: här, i den stora mängden sverigefinländare har vi en resurs som visar att finska och svenska inte utesluter utan kompletterar varandra. Vi har kanske språkproblem i Norden men de är till för att lösa. Vi har löst så många andra problem tidigare, som t.ex de hot som vi en gång fick kämpa emot. Sovjetunionen och Nazityskland lyckades inte krossa Norden och de nordiska värderingarna. Finland förblev ett demokratiskt styrt nordiskt land. Våra nodiska länder har blivit genom oerhörda uppoffringar och mycket arbete den hörna i världen som i internationell jämförelse är minst misslyckad. Att vi sedan har språk som är nära släkt med varandra (finlandssvenska, svenska, norska, danska...) är ett stort bonus.
 
Ystävällisin terveisin - Med vänliga hälsningar

Kaarlo Voionmaa

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards