Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Svenska ska vara obligatoriskt på gymnasiet även i fortsättningen

Enligt Sveriges Radio den 21 maj planerar gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic att ”öppna upp” för gymnasieutbildning på engelska för nyanlända invandrarelever. Hadzialic vill att ”de som är bra på engelska ska få dispens så att de slipper kravet på svenska” enligt den ena artikeln.


Detta förslag är riktat mot språklagens femte paragraf, som uttryckligen stadgar att ”som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.” Om nyanlända invandrarelever befrias från kravet att lära sig svenska, betyder det i praktiken att svenska inte längre är samhällets gemensamma språk. Förslaget sänder inte bara signalen att svenska är oviktigt i undervisningen utan överhuvudtaget i det svenska samhället. Enligt Hadzialic kan dessa elever lära sig svenska vid sidan om övriga studier.


Enligt en annan intervju vet Hadzialic inte ens hur många som skulle vara aktuella för denna dispens, trots att förslaget påstås rikta sig till dem som kommit till Sverige sent under sin skolgång.


Det finns självfallet invandrarelever som är ”bra på engelska”, speciellt de som har engelska som modersmål och har invandrat från USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Sydafrika Australien och Nya Zeeland, men invandringen från dessa länder är minimal. Om man ser till de som enligt alla internationella undersökningar är näst bäst på engelska, kommer dessa från Norden, Nederländerna och Tyskland, d.v.s de talar språk som är närbesläktade med engelskan. Även invandringen från dessa områden är mycket begränsad och de flesta nordbor förstår svenska eller har redan lärt sig en del (som finskspråkiga elever i Finland). De elever som kommer från övriga delar i världen har i regel sämre kunskaper i engelska, eller inga alls, än den föregående kategorin.  Vilka ska egentligen undervisa dessa invandrarelever? Lärare med svenska som modersmål som undervisar på engelska? Eller direktimporterade engelskspråkiga lärare? Dessutom är det en fråga om klasstorlekar; om klasstorlekarna blir små, kommer denna gräddfil att bli mycket kostnadskrävande.


Det bästa sättet att integrera dessa elever är genom svenska språket, samhällets gemensamma kitt, dels genom undervisning och dels genom att de snabbt kan kommunicera på svenska med sina klasskamrater och ute i samhället. Det går lättare att lära sig svenska än engelska i Sverige.


Aida Hadzialic bör förpassa sitt förslag till papperskorgen så fort som möjligt!


Observatör


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

inga johansson

25 maj 2015 20:10

Vilka andra språk än svenska och engelska är Aida Hadzialic en fena på?
Det finns nog invandrade ungdomar, flyktingar och eu-migranter som är
duktiga på franska och spanska och andra stora språk, men ska inte dom
också få en genväg till sina studier?

 
Ingen bild

Lars Kamp

25 maj 2015 21:30

Selvklart skal man lære sig svensk om man bor i Sverige. Det er fint og nyttigt om man kan fransk eller arabisk, men sproget er det som holder et samfund (samhälle) sammen (ihop) i et fællesskab ( gemenskap). On apprend, dit l'autre, ā hurler avec les loups. (Man lærer sig at hyle med ulvene (vargarna))...

 
Ingen bild

Stig Engzell

26 maj 2015 14:58



Man tar sig för pannan!

Hur i all världen skall man kunna upprätthålla sitt nationalspråk om man inte lär sig det i skolan? Och självklart skall all undervisning vara på svenska! Språket är vårt viktigaste medel för att klara oss i livet.

Jag arbetar själv som konversatör på ideell basis och pratar svenska med invandrare från såväl asiatiska, afrikanska som europeiska länder. Inte många av de som kommer från t.ex arabländerna eller vissa asiatiska länder, behärskar engelska.

I Sverige tror vi att vi är så duktiga på engelska, men man behöver bara läsa vissa annonser eller lyssna på folk som anser sig kunna språket där oskicket att inte använda svenskan utan engelskan florerar, för att förvånas över hur dåliga språkkunskaperna egentligen är.

De invandrare som har en sådan skolunderbyggnad och språkbegåvning att de behärskar engelska, lär sig oftast ganska fort svenska. Jag har träffat SFI-elever som har lärt sig mer än hyfsat svenska på ett halvår.

En så korkad ide som att man skall eventuellt kunna ha undervisning på svenska senare, kan bara komma från folk som inte begriper ett språks funktion och betydelse för utvecklingen, både av människorna och samhället!

Ett lika korkat förslag är att eleverna inte skall behöva lära sig att skriva för hand, utan bara med hjälp av sin elektroniska platta eller telefon eller dator. Om dessa tankar varit härskande, att svenska språket kan man manipulera med så mycket man vill, ja, till och med inte behöva för att gå i skola och studera på högskola i Sverige, så förstår man varför svenska skolan har fått katastrofstämpel. Hur skall det gå för en som inte kan skriva sitt namn för hand, för att vederbörande inte lärt sig en pennas funktion? T.ex kontrakt går väl inte att skriva under med elektroniska medel!?

Hellre då hemspråk! Genom att uppehålla och utveckla sitt modersmål, kan man lära sig andra språk mycket bättre. Det kan språkforskare och pedagoger intyga!

Det är givetvis viktigt att kunna engelska, som för övrigt är ett funktionellt och ord- och symbolrikt språk, eller något annat världsspråk. Men inte på bekostnad av svenskan i det svenska samhället och i det svenska undervisnings- och vardagssamhället! Redan i dag har engelskan ett så stort och negativt inflytande på vårt fina språk, att det väcker åtlöje!

Utöka i stället svenskundervisningen för alla elever i både låg-mellan- och högstadiet och gymnasiet!

Slarva inte med språket. Det är avgörande för din framtid!

Stig Engzell (pensionerad journalist och medlem i Språkförsvaret)

 
Ingen bild

seq

27 maj 2015 13:07

Hur mycket svenska är det i de engelska skolor som dyker upp lite varstans i Sverige? Jag tycker det borde vara minst 50% svenska i dessa skolor för att säkerställa elevernas kunskaper i svenska.

 
Ingen bild

Susanne

27 maj 2015 17:20

I en ledare med rubriken "Slarva inte med svenska språket" i Expressen varnar Ann-Charlotte Marteus, inte bara för det här förslaget, utan för regeringens (och politikers i allmänhet) bristande insikter i hur viktigt språket är för invandrares integration. Hon kritiserar även skolans och språkets förfall, som hon uttrycker det. http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/slarva-inte-med-svenska-spraket/

 
Ingen bild

Henry Thorson

2 juni 2015 10:39

Med hänvisning till Stig Engzells utmärkt initierade kommentar till utbildningsdepartementets fullkomligt besinningslöst oövertänkta förslag(via Aida Hadzialic, som kanske själv har högsta betyg i engelska och svenska - eller hur är det t.ex med uttalet av svenskan?), om att göra engelskan till ett så kallat eget språk vid sidan av svenskan på gymnasiet för invandrare som inte talar svenska, skulle jag gärna vilja få kontrollerat, vilken kompetens i engelska språket de två representanter för SD och Moderaterna själva besitter, som så lättsinnigt tänker jämställa brukandet av vårt riksspråk svenska på gymnasiet med ett främmande språk, i detta fall engelska. Som Engzell mycket riktigt konstaterar, det "kan bara komma från folk, som inte begriper ett språks funktion och betydelse för språkutvecklingen". Att detta som väntat kommer från vissa politiker, späder ju dessutom på deras egen attuppfattning, att de kan yttra sig när som helst i ämnen som de faktiskt inte behärskar. Förslaget är helt otänkbart och påminner om ordspråket "att sätta bocken till trädgårdsmästare"!
"Allons enfants de la patrie...formez vos bataillons!"
Med bästa hälsningar,
Henry Thorson. Medlem i Språkförsvaret.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 20:00

   Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 13:56


    Viggo Kann (till vänster) och Olle Bälter (till höger) mottog Språkförsvarets hederspris på årsmötet och höll också båda ett tacktal. Motiveringen till hederspriset löd som följer:   Olle Bälter/Viggo Kann/Chantal Mutimukwe/Hans Malmstr...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 17 april 14:00

På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 april 08:00

”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson.   – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 15 april 11:00

Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards