Alla inlägg under november 2016
Fritidsresor har bytt namn till TUI. Tydligen beror namnbytet på att Fritidsresor har köpts upp, eller på annat sätt inkorporerats i det internationella konglomeratet TUI Group. TUI är för övrigt ingen höjdare till namn. Det kan knappast utvecklas till ett ”aum”.
Men vad som är ännu fånigare är naturligtvis TUI:s slogan: ”Discover your smile”. Varför skulle ”upptäck ditt leende” på engelska överhuvudtaget fungera som en säljande slogan? Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att reklamfraser på ett främmande språk skulle slå an på fler emotionella strängar än reklamfraser på målgruppens modersmål. Denna fråga diskuteras i Språkförsvarets antologi ”Såld på engelska?”, som fortfarande är relevant. Boken kan beställas från Adlibris eller Bokus. Nya medlemmar i Språkförsvaret får den som en medlemsförmån mot en fraktkostnad av 45 kronor.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"