Alla inlägg den 19 december 2017

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 december 2017 20:11

I en artikel ”Frågan som splittrar språkforskare: Vad är ett ord?” i Svenska Dagbladet den 16/12 berättar Mikael Parkvall om att lingvister återigen har börjat diskutera vad ett ord egentligen är. Frågeställningen kan naturligtvis uppfattas som en typisk akademisk diskussion, en strid om påvens skägg. Men inget hindrar oss vanliga dödliga eller amatörlingvister att bidra med våra synpunkter. Därför anordnas en ny webbomröstning på temat ”Vad är ett ord?” i högerspalten.


Om läsare av dessa rader kan leverera ytterligare någon definition av begreppet ord, så lägger vi ut den som alternativ i högerspalten.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 december 2017 19:51

Frågan löd: Om du hör en person använda fel uttal på ett visst ord gång på gång, korrigerar du vederbörande eller låter du vederbörande gå igenom livet och säga fel?


Det visade sig att de flesta av de röstande var beredda att ingripa på det ena eller andra sättet:


Jag korrigerar vederbörande direkt under pågående samtal: 30.2 %
Jag låtsas inte höra och frågar ”Sa du xxx (med rätt uttal)”?: 21.6 %
Jag säger att ”jag brukar säga xxx; jag har hört att det är rätt uttal”: 10.6 %
Jag frågar vederbörande direkt om jag får korrigera uttalet: 4.5 %

Efter att samtalet avslutats, drar jag vederbörande åt sidan och korrigerar uttalet: 2, 5 %
Jag kontaktar vederbörande efteråt och berättar om det korrekta uttalet: 2 %

Sammanlagt var alltså 71,4 procent av de röstande  beredda att ingripa på något sätt.

Resterande ansåg sig inte vilja eller kunna ingripa:

Jag bryr mig inte; det finns viktigare saker att syssla med: 12, 6 %

Vem är jag att korrigera andras uttal?: 7, 5 procent
Alla uttal är lika korrekta: 2 procent


En mellanposition intog de 6,5 procent, som instämde med följande påstående: Jag bryr mig inte; förr eller senare kommer någon att säga ifrån.


Totalt röstade 199 personer. Omröstningen startade den 16 juni 2017 och avslutades den 19 december.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards