Alla inlägg den 18 mars 2019

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 mars 2019 08:00

I en artikel nyligen i Svenska Dagbladet intervjuar Anders Q Björkman Bengt Jangfeldt, litteraturforskare och översättare, som har ett speciellt förhållande till ryskan:


”Det är Bengt Jangfeldts stora språkintresse, och framför allt då för ryska, som har format hans liv. Hans hjärta bankar för rysk kultur i allmänhet och för rysk litteratur i synnerhet.

– Ryskan har tillfört en ny dimension till mitt liv. Jag tycker att den ryska poesin såväl eufoniskt som känslomässigt och semantiskt når höjder och djup som ingen annan poesi gör. Jag är oerhört tacksam över hur ryskan har berikat mitt liv. Jag har helt enkelt blivit varse en språklig potential som inte finns på exempelvis svenska eller engelska.”


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards