Alla inlägg den 29 mars 2019

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 mars 2019 17:09

Trots att Terminologicentrum (TNC) har avvecklats, kommer domännamnet tnc.se att finnas kvar tills vidare.  Det hanteras av den nybildade svenska föreningen för terminologi och fackspråk: Terminologifrämjandet. Ansvaret för det offentliga terminologiarbetet har flyttats över till Språkrådet vid Institutet för språk och folkminnen. Det är också Språkrådet som kommer att driva Rikstermbanken vidare.


Tnc.se kan därför berätta att Terminologicentrum får Språkförsvarets språkpris 2019! Läs mer!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Hej!


Josh heter jag och jag skriver till er för att söka råd (ber om ursäkt om ni inte svarar på sånt här). Jag växte upp tvåspråkig, med engelska och svenska, men trots att jag har bott i Sverige för en mycket längre tid än vad jag har i England så är min engelska betydligt starkare. Speciellt skriftmässigt. Det har väl att göra med att jag gick på engelsktalande skola i Sverige och fick därmed aldrig någon formell utbildning på språket. Det sorger mig att säga att jag tyckte inte ens om att prata svenska när jag var yngre (dels för att jag inte kände mig särskilt stark på språket men också, sorgset nog, för att jag hade internaliserat idén om att engelska skulle vara ett mer ”värdefullt”språk).


Det var inte förens fyra år sedan som jag insåg hur fantastiskt det svenska språket faktiskt är, och hur synd det är att det har blivit så ofattbart angliserat. Sedan dess så har jag pratat så mycket svenska som jag kan när jag är hemma (jag bor dessvärre utomlands) och läser även en hel del (Tomas Tranströmer var den som fick mig att upptäcka svenskan), men jag tycker fortfarande att min skriftliga svenska är urusel. Allt som jag skriver känns liksom stelt och jag kan tydligt se att mitt sätt att skriva på är baserad på engelskan (jag vet inte vad exakt det är som jag gör för mistag men fel känns det i alla fall). Då undrar jag om ni har några råd till mig för att förbättra min skriftliga svenska och förminska engelskans inflytande på min brukning av svenska? Mitt ordförråd tycker jag inte att det är något större fel på men jag får liksom inte till det att flyta.


Tack för ert eventuella svar!


Vänliga hälsningar,

Josh


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards