Alla inlägg den 4 juni 2019

Mats Wilander, den kände tennisspelaren, intervjuades i dagens Kvällsposten och sade apropå sina kunskaper i engelska:


'"– Det Sverige jag växte upp i finns inte kvar på samma sätt riktigt. Tennisbanan där jag växte upp finns inte kvar, det har blivit fabriksförråd där nu. Det är klart att jag saknar min familj och jag saknar språket. Det spelar ingen roll hur bra engelskan blir för den blir aldrig så bra att man helt förstår historia, kultur och humor i Amerika om man inte har vuxit upp där, säger Wilander när han träffar Kvällsposten i samband med ett kort besök i Sverige.


Han lyfter fram husguden Bob Dylan för att förklara vad han menar.

– Man kan läsa hans texter och förstå dem, men när han menar något annat så kanske man inte förstår. Förstår du? Det är stor skillnad. Därför saknar jag Sverige, givetvis."


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards