Alla inlägg den 19 augusti 2019

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 augusti 2019 08:00

När jag den 16 augusti 2019 gick nerför Peter Myndes backe vid Slussen på Södermalm fick jag se dessa tre engelska meningar skrivna med versaler mittemot Stockholms stadsmuseum:


”FRANTZ IS BACK”

”THE TAILOR MAKES A COMEBACK”

”FRANTZ IS BACK AFTER 400 YEARS”



     

Varför står detta på engelska i Sverige där svenska är det officiella språket, kan man fråga sig. Nedslagen vandrade jag vidare, men strax mötte mig följande svenskspråkiga skylt som Stockholms stad satt upp:


”Titta upp! 

Och vinka till gästerna på Gondolen.”


 


Om jag hade skrivit detta skulle jag ha skrivit:


"Titta upp 

och vinka till gästerna på Gondolen!"


Konstigt att Stockholms stad inte behärskar interpunktion! Nåväl, det som var glädjande var att texten stod på svenska. Uppmuntrad tog jag ett kort på skylten, men när jag efteråt studerade fotot närmare upptäckte jag att någon hade klistrat dit en engelskspråkig lapp där det stod: ”truth is living JESUS” och att fingret pekade upp mot följande engelskspråkiga uppmaning med versaler:


”SHOP ONLINE AT BREADANDBOXERS.COM


Aldrig får man vara riktigt glad.


Christina Johansson 


(Denna nätdagtbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards