Direktlänk till inlägg 16 januari 2020
Enligt en nyhetsartikel i Helsingborgs Dagblad den 13 januari kommer friskolan Dibber i Rydebäck, strax söder om Helsingborg, ”att få en internationell prägel med undervisning på engelska redan från förskoleklass”.
Det är en skola som genomgått flera förvandlingar och ägarbyten. Den var först en Montessoriskola, men såldes 2015 av rektorn Bo Hansson till skånska Palmlunds skolor AB, som i sin tur köptes upp av den norska koncernen Læringsverkstedet 2017. I slutet på förra året köpte Læringsverkstedet Children's International School (CIS), med skolor på tre norska orter. Frågan är hur förtroendeingivande dessa ägarbyten är. Det vittnar inte om någon kontinuitet; det är bara den potentiella vinsten som hägrar.
Det heter vidare i artikeln:
”CIS har använt ett speciellt koncept som grundar sig på den läroplan som den internationella pedagogiska organisationen IB använder. IB är i Sverige mest känd för gymnasieutbildningar, men har även program för för- och grundskola. Till hösten ska konceptet introduceras på skolan i Rydebäck, som numera har lämnat montessoripedagogiken. Undervisningen ska i det långa loppet bli tvåspråkig på skolan med en övervikt på engelska. Omvandlingen startar med de barn som börjar förskoleklass till hösten. Lärare med engelska som modersmål ska nyanställas, men de nuvarande lärarna blir också kvar.”
Verksamhetschefen Eva-Lotta Kastenholm intervjuas också. Hon ser inte någon fara för barnens svenska språkutveckling när mycket av kommunikationen på skolan kommer att ske på engelska.
”– Nej, forskningen visar att ju högre förväntningar vi ställer på våra elever, desto högre resultat får vi. Och svenska och so som ämnen kommer vi att undervisa i på svenska. ”
Tänk om undervisning vore så enkel! Ju högre förväntningar vi ställer på våra elever, desto högre resultat får vi. Det är tydligen undervisning på engelska som ingår i dessa förväntningar. Varför i så fall inte lägga till ytterligare något språk för att höja förväntningarna?
Friskolan Dibber verkar vara en kopia av en annan språkbytesskola, Internationella Engelska Skolan.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper...
På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...
”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson. – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...
Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"