Alla inlägg den 17 maj 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 17 maj 2020 16:47

Modersmålskredsen i Danmark gav ut tidskriften Budstikken 2007 - 2009, men avvecklade sin verksamhet i mars 2010. Språkförsvaret blev tillfrågat om vi ville lägga upp ett särskilt arkiv på vår webbplats, vilket vi inte tvekade att göra.  Eftersom Språkförsvaret ansåg att det var viktigt att artiklarna från Budstikken och Modersmålskredsens webbplats fanns tillgängliga för en bredare nordisk allmänhet, upprättades ett sådant arkiv. Arkivet, som omfattar åren 2007 - 2009, är eventuellt inte helt komplett. En del artiklar från Budstikken kan å andra sidan återfinnas som textdokument på olika ställen på webbplatsen.


Idag har det sista numret av Budstikken från 2018 lagts ut Språkförsvarets webbplats. Om läsarna undrar över tidsspannet 2009 – 2018, beror det på att numret också har karaktär av minnesnummer efter Arild Hald Kierkegaard, eldsjälen bakom Modersmålskredsen, som gick bort tidigt.


Observatör


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 17 maj 2020 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Eva Dahlgren - Ängeln i rummet


Söndagens svenskspråkiga dikt


Nu sover jag


Nu sover jag

i en mycket vacker

mycket gammal stad.

Nu sover jag

för första gången

med knäppta händer.

Och någon som inte känner mig

har strukit bort håret

från mitt ansikte.

Nu är jag

ingens lilla flicka längre.

Så nu behöver jag aldrig

känna mig övergiven mer.

När man är död

är man sannerligen död

och skiter i hur ledsen man var

medan man gick omkring här på jorden

och såg dum ut.


Kristina Lugn


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards