Alla inlägg den 14 juni 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 14 juni 2020 11:51

Söndagens svenskspråkiga sång


Hanna Hedlund - Visa vid midsommartid med musik av Håkan Norlén och text av Rune Lindström


Söndagens svenskspråkiga dikt


Midsommarnattsregn


Jag njöt helt nyss utav de glada skratten

och barnens yra dans kring sirad stång.

Nu lyss jag ensam till fontänens vatten,

där jag går fram på krattad trädgårdsgång.


Men då, helt plötsligt, i johannisnatten

jag lyssna får uppå en annan sång:

ett stilla sommarregn -

den dyra skatten,

som frälsar mången ifrån nödens tvång.


När regnet upphör, doftar nattviolen.

En lysmask sänder ut sitt gröna sken -

en skön smaragd, en kostsam ädelsten!


I natten kornknarrn spelar på fiolen.

Det dagas nu. En lärka drillar ren.

Jag plockar nyponblom i morgonsolen.


Rudolf Gustafson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 14 juni 2020 10:00


Veronica Maggios sång "Välkommen in" har haft mer än 700 000 visningar på YouTube och uppskattades även av dem som inte förstod texten.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards