Alla inlägg den 16 juli 2020

Jag är så gammal att det var först i 5:e klass folkskolan vi måste lära engelska. Nu börjar man tidigare!


I början på 80-talet reste jag runt i skolorna och tolkade en japanska som visade hur man viker papper/ori (vika) gami (papper).I Skövde hamnade vi i ett lärarrum där en intensiv debatt pågick, där man ifrågasatte om engelska skulle läras ut i 3:e klass eller 4:e.


Min tes är att engelska måste du lära, men esperanto vill du lära, men då måste du först få veta att det språket finns. Jag ser på Twitter att det finns mycket okunskap och några fördomar. Trots att språket, fanns kom det aldrig några informatörer till vår skolklass när det var dags att välja internationellt språk.


Engelska måste du lära på grund av historiska och ekonomiska skäl. Vem vann världskrigen? Vem styr dagens ekonomi? Det hade vi ingen chans att ifrågasätta. Esperanto väljer du av pragmatiska, praktiska och logiska skäl. Vilket av språken ger sedan lust och intresse att lära ytterligare språk?


I mitt fall blev tyska ett språk, som jag valde att gå vidare med, tack vare esperanto och de kontakter jag fick.


Inga Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Spåkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards