Alla inlägg under oktober 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 10 oktober 2020 17:00

Originalet finns på Facebook:


”Här kommer målen, citerade ur minnet, glömde att man inte får radbryta i kommentarer: 1) Svenska är Sveriges huvudspråk och officiella språk i internationella sammanhang 2) Det svenska språket ska vara komplett och samhällsbärande (dvs kunna användas i all viktiga funktioner) 3) Det offentliga svenskan ska vara vårdad, enkel och begriplig 4) Alla som bor i Sverige har rätt att utveckla och använda svenska, sitt modersmål (vilket det än är), sitt nationella minoritetsspråk (om man tillhör en nationell minoritet) samt att lära sig främmande språk. De här fyra målen finns sedan i språklagen från 2009 fast i liten annan form och med en del preciseringar. De uttrycker en politik för ett mångspråkigt samhälle med svenska som gemensamt språk. Men nu tafsas det väldigt på dessa mål; jag gissar de skulle ha svårt ta sig igenom riksdagen i dag. Det är ju fullkomligt självklart att det är en tillgång för både samhälle och individ med kunskaper i många språk, och som många påpekat står kunskaper i modersmålet (om det är annat än svenska) inte i motsättning till svenskkunskaper, tvärtom. När nu KD sänder ut trevare om att ta bort modersmålsundervisningen i skolan, sker det knappast av omsorg om somaliska eller eritreanska barns språk- och kunskapsutveckling utan handlar om att ta bort gränshinder för SD-samarbete genom att vädja till en vanföreställning som ofta finns också hos hederligt folk om att ett språk står i vägen för ett annat. (Den idén förleder t ex en del att sätta sina barn i engelskspråkiga skolor - ska de bli bra på engelska får de hålla på med så mkt svenska!) Lång utgjutelse, ursäkta, men jag känner ett stigande behov av grundligare folkbildning på detta område.”


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 10 oktober 2020 10:00

Karin Pettersson skrev i en ledare i Aftonbladet den 7/10 bland annat:


"När barn är en vara kan man behandla dem hur som helst. Den norska skolkoncernen Dibber bytte nyligen undervisningsspråk till engelska under sommaren för att ”skapa en internationell profil”. Det uttalade syftet är att locka nya elevgrupper, enligt skolchefen Sara Lundberg. ”För att det efterfrågas i dag av både elever och vårdnadshavare” säger hon till DN.


Alla friskolor vill ha skötsamma barn, helst exakt de ungar som har föräldrar som tvingar dem att läsa och dessutom förstår vad det betyder när skolan signalerar att de inte vill ha elever som har på sig mjukisbyxor och magväska.


Samma sorteringslogik styr Barbara Bergströms imperium av skolor där undervisningsspråket är på engelska, och rena skojarprojekt som Amerikanska gymnasiet i Göteborg.


Förra veckan skrev ett antal välfärdskapitalister en debattartikel i GP där de utan att darra på manschetten argumenterade för ett samhällsideal där målet uttalat är det de kallar ”rättvis ojämlikhet” där ”mervärdet” hamnar i rätt fickor."


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 10 oktober 2020 08:00

 

Alltså: Inget "Extra-Special-Grand-Opening-Party-Dravel"!
 
Trevlig helg alla läsare!
 
Anonym språkförsvarare
 
(Denna nätdagbok ärr knuten till nätverket Språkförsvaret)
Av Nätverket Språkförsvaret - 9 oktober 2020 15:00

Jag råkade häromdagen passera bakom en flicka som gissningsvis var runt 20 är gammal. Hon hade på sig en svart tröja med vit text på ryggen. Jag kunde se tröjryggen bara en sekund om ens det men jag hann se vad det stod för det var stora bokstäver. Vad jag såg gjorde mig fundersam, det gjorde mig faktiskt illa till mods. Det stod nämligen: ”Fuck you I drive a Volvo”. Förstår denna flicka vad texten på tröjryggen betyder? Vet flickan att det som hon har tryckt på sin tröja inte är ett vårdat språk? Hade denna flicka velat gå omkring med en lika grov svordom på svenska på sin tröja? Vad betyder egentligen den engelska texten på tröjan? Vad vill den som bär denna text framföra?


En sökning på Google gav flera träffar. Det går att köpa tröjor från flera leverantörer med denna tryckta svordom för några hundralappar. Samma text finns också att köpa på mössor och mobilskal.


Hur djupt har språkbruket i detta land fallit när man betalar flera hundra för svordomar.


Jag är rätt säker på att för en något så när bildad person från ett engelsktalande land skulle en svordom på tröjryggen verka frånstötande. Frånstötande är det också för de svensktalande personer som anser att man i alla lägen ska värna om en vårdad svenska.


Annika Rullgård

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 9 oktober 2020 12:29

I en artikel igår i Dala-Demokraten skrev Björn Sandmark inledningsvis:


”Enligt aktiebolagslagen är det varje styrelses uppgift att se till att bolaget går med vinst. Varför ska man då tillåta aktiebolag som huvudmän för skolor? Engelska skolans affärsidé är att ha en kö med lättskötta elever som man kan fylla upp klasserna med och som utan svårighet anpassar sig till den skolform man bedriver.


Hans Bergström hänvisar till sin och Barbara Bergströms bok ”Tough Love” från 2018 om den ekonomiska framgångssagan IES. Där skriver man bland annat; ”Kön (av elever) medger att alla klasser blir fyllda, men också att de elever som flyttar kan ersättas med andra elever ur kön”. Det är så IES och andra skolklippare ser till att de inte får in några elever med särskilda behov eller som av olika skäl kostar så mycket att vinsten naggas i kanten.


Hur får man sedan denna kö till skolan? Ja, enligt en studie från Institutet för Näringslivsforskning framgår det att bland de undersökta skolorna är betygsinflationen särskilt stor vid IES.”


Dessvärre går det för närvarande inte att länka till artikeln.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 oktober 2020 12:54

Som jag så länge har misstänkt - språkbytesfriskolorna har nått sitt mål: De har lyckats att förmå svensktalande att värdera engelskan högre än svenskan - i Sverige! De väljer nu aktivt bort sitt modersmål - därför att det går i Sverige. Inget annat land har en lika slö reglering av de språkliga förhållandena i skolan!


Sverige är också unikt genom att vara det enda landet i världen där (ofta utlandsägda) aktiebolag kan driva skolor med möjlighet till obegränsad vinst för våra skattepengar. Dessutom i en form som missgynnar det nationella språket! Lägg därtill att dessa friskolor ges möjlighet att plocka russinen ur kakan genom att välja elever via köer. De kommunala skolorna måste däremot bereda plats för alla elever. Skevt är bara förnamnet! Slutligen är det bevisat att många friskolor även sätter glädjebetyg. I det sistnämnda fallet leder Internationella Engelska Skolan.


Lägg därtill att en stor del av befolkningen och därmed även eleverna inte har svenska som modersmål och att de därmed lättare byter språk då de inte har samma känslomässiga koppling till det svenska språket som infödda.


Återstår nu för ansvariga politiker att sätta stopp för det koloniala vansinnet - innan det är försent! 


Om många bland gemene man inte längre anser att svenskan, vårt lagstadgade och officiella huvudspråk sedan drygt elva år tillbaka, är värd något inför framtiden måste våra politiker ta samhällsansvaroch börja högprioritera det svenska språket. Det är, i de flesta fall, deras modersmål också.


Det är dags att agera beslutsamt och kraftfullt, och framförallt är det dags att sätta stopp för vänta-och-se-mentaliteten - för gott!


Uppmärksam


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 oktober 2020 08:00

Theodor Kallifatides på Twitter om en nyligen inträffad händelse:
 
"Det är något fel med skollagen när undervisningen på svenska uppfattas som ett frivilligt åtagande; när en norsk koncern får ersätta det med engelska. Arma barn! Det är inget fel att lära sig flera språk, men det är fel att inte lära sig landets språk."
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 7 oktober 2020 08:00

Coronapandemin är inte den enda som härjar och sprider oro och ohälsa omkring sig. Det finns en till som tar sig fram lite långsammare men ändå alltför fort. Den heter Anglofonpandemin och får förödande konsekvenser för intellektet och för människors språkmedvetenhet. Drabbas man av den blir man med största sannolikhet språkdränkt. Vill det sig riktigt illa så tappar man sitt eget språk helt och kommer att få svårigheter i framtiden. 


Pandemin breder ut sig i Sverige med en ökande hastighet och en allt intensivare aggression. Den senaste farliga sorten kommer, enligt experterna, från Norge, vilket gör det ännu sorgligare, eftersom våra norska bröder också drabbats hårt. Enda chansen att komma åt denna pandemi, är vaksamhet, protester och bojkott.


Det värsta är att den snabbast sprider sig till tjänstemän och skolfolk, som borde veta bättre. Det finns nämligen en lag som begränsar spridningen, men som ingen bryr sig om, eftersom den inte ger någon påföljd. Det finns heller inte något vaccin mot den här åkomman.


Låt oss språkförsvarare hjälpas åt att utrota det här viruset och på så sätt bringa ordning och reda i språksituationen i landet. Inte minst för alla de nysvenskar som kommer hit och måste lära sig svenska. För dom är förvirringen stor och  risken finns att de inte lär sig språket i det land de lever i.


Stig Engzell

medlem i språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards