Alla inlägg den 6 december 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 6 december 2020 17:00

När jag igår beställde varor från en affär upptäckte jag nedanstående produkt.
 
 
 
Jag har kollat med en person som bor i England och på en förpackning med hushållspapper hos honom stod det Kitchen roll och Kitchen towel.
 
Ord som är rätt lika på två språk betyder inte nödvändigtvis samma sak.
 
Annika
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 6 december 2020 12:20

Jag är född i Spanien men har nu levt många år i Sverige, där jag bildat familj och bedrivit akademisk och kulturell verksamhet. Jag har haft mycket att göra med spansk-talande verksamhet (spanska är det modersmål som spridits mest i många länder i världen och vars antal modersmålstalande är det största efter kinesiskan - större än engelskan). Jag såg emellertid till att mina tre barn lärde sig och använde svenska som modersmål och min omfattande akademiska verksamhet i Sverige har jag bedrivit med fullständig lojalitet till svenska språket. Jag var med i den gruppen som skapade Föreningen Språkförsvaret (till stöd för svenska språket, med krav på dess användning i alla officiella sammanhang). 


Spanska språket, i jämställdhet med franska och tyska, har en bättre historiskt bevarade struktur än engelskan.  Att USA utövat en stark politisk makt och drivit engelskans användning ger engelskan inte rätt att utöva ett internationellt språkligt välde. T.o.m i USA finns ett stort antal spansktalande medborgare och spanskan har varit officiellt modersmål i många länder. Det spanska språket skapade (efter latinet - på 1400-talet) en god grammatik som inte kan jämföras med det sammelsurium som kännetecknat det engelska språket, vars bruk ofta betecknats som "engelskas imperialism". 


José Luis Ramírez y González,

(85 år gammal) med officiellt beviljat dubbel medborgarskap (spansk - svensk)


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 6 december 2020 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Raj Montana Band - Svart kaffe


Söndagens svenskspråkiga dikt


Orden följer mig 

överallt där jag går.

Som små tysta vänner

bär de mina tankar

och förvarar dem.

När mitt sinne är fyllt av dem

låter jag dem födas.


Så vandrar jag

genom min tid på jorden,

rik och uppfylld av ord,

av ord ständigt havande.


Margot Sachitzki


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards