Direktlänk till inlägg 16 december 2020

Elev uttalar sig om tillståndet på Internationella Engelska Skolan Länna

Av Nätverket Språkförsvaret - 16 december 2020 08:00

Om mig:

Elev, gått på skolan sedan 8:an och går nu sista året i 9:an.

Väldigt engagerad personal. Både lärare och rektor är genuint intresserade av att utveckla eleverna till att nå sin fulla potential. Jämställda och rättvisa värderingar och mycket fokus på allas lika värde, men dock ett onödigt massa tjat om ”respect” vilket är en av Engelska skolans ”core values”. Till följd av detta har ordet respekt förlorat hela sin innebörd för alla som tvingats lyssna på den oändliga predikan om ordet och dess mening.

Regelmässigt är skolan en katastrof i vissa lägen eftersom majoriteten av reglerna endast fungerar i teorin eller är rent ut skrattretande jämfört med kommunala skolor. Till exempel infördes en regel under skolåret 2018 att hjälm krävdes för att elever skulle få vistas i det lilla skogsparti som finns på skolgården. Vilken sund vuxen tvingar sitt barn att ha hjälm på sig för att hen ska leka i en pytteliten skogsdunge, mitt på en skolgård? Detta ställer ju frågan om vem som ens införde denna regel från början, och vad som gick igenom hens huvud vid tillfället. Sen finns det också andra regler som kan ifrågasättas, som till exempel att eleverna jämt och ständigt behöver rada upp sig i ett unisont led så fort de ska in i klassrummet eller matsalen. Påpeka att detta gäller oavsett om man går i 4:an och är 10 år gammal eller går i 9:an och är 16 år gammal.

Ett vanligt förekommande tema inom ledarstaben är att basera regler och beslut genom att alltid förutse den värsta möjliga händelsen. Om vi som elever (i 8:an!) till exempel ifrågasätter varför vi inte får korsa bilvägen som leder till ett villaområde en bit ifrån, det vill säga en inte så vältrafikerad väg, för att hämta en utsparkad fotboll får vi svaret från rektorn att vi ”skulle kunna bli påkörda och dö,” och att skolan då drabbas eftersom vi är deras ansvar. Samma gäller när vi frågar varför vi som elever i nian inte får lämna skolområdet under rasterna, och då får vi svaret ”ni skulle kunna bli våldtagna” vilket uppmärksammar det bakåtvända tankesättet hos ledningen. Meningen med att säga detta till eleverna är såklart för att belysa deras säkerhet, men det görs på ett sådant sätt som leder till att man skrämmer upp eleverna istället för att kanske uppmuntra kunskap om trafiksäkerhet och trafikregler eller understryka vikten av att ha bra kommunikation med klasskompisar när man rör sig utanför skolområdet. Engelska skolans lagar utgår ifrån själva principen om regler, det vill säga att de är något som ska följas till punkt och pricka och utan invändningar eller förändring.

Det som ni har hört om andra engelska skolor stämmer nödvändigtvis inte in på IES Länna då värderingar och regler tycks skilja sig markant mellan olika engelska skolor. Till exempel har IES ett gott rykte om arbetsro på lektionerna, och detta stämmer väl överlag, men om det finns en stökig klass (som till exempel min klass 9A), har skolan inget utpräglat sätt att hantera det på. Detta beror huvudsakligen på att de flesta lärare är nyutbildade/pluggar fortfarande och tillhör en yngre åldersgrupp, så att skapa effektiv arbetsro i klassrummet är ett helt nytt koncept. Som lösning på detta har vi elever själva föreslagit att avlägsna de få i klassen som faktiskt skapar dålig arbetsro från lektionen, men detta är tyvärr inte möjligt eftersom det tydligen ”bryter mot skollagen”. Till följd av detta råder konstant dåligt fokus på vissa av våra lektionern där ironiskt sett de skötsamma eleverna drabbas eftersom de jämt får ta del av skäll och tillsägelser då man adresserar problemet i helklass och inte med individe(n)/(rna) som faktiskt orsakar problemet.

En annan sak att tillägga om lärarna är att de oftast tjänar mindre än lärare på kommunala skolor (pga IES är ett aktiebolag som därav behöver göra vinst), men ändå är tio gånger mer engagerade och oftast bättre på att lära ut.

IES Länna en väldigt regelstyrd och principiell skola, precis som alla andra Engelska skolor. Styrelsesättet är väldigt amerikanskt och annorlunda jämte den svenska kulturen, och man jobbar som sagt mycket med sina ”core values” och termen respekt. Det finns väldigt lite stöd för särbegåvade elever, det vill säga de som ligger lite längre fram, men enormt med stöd för de som ligger lite efter med E eller F i betyg. Till miljön känns skolan väldigt liten och trång, nästan klaustrofobisk, och skolgården erbjuder inte särskilt många aktiviteter förutom fotboll för de äldre årskurserna. Fram tills nyligen har det inte funnits bänkar för oss elever att sitta på under våra raster eftersom några elever ur min klass förstörde bänkar i 8:an. Ett prima exempel på kollektiv bestraffning eftersom någonstans att sitta under rasten inte är ett privilegium. Nu har vi i alla fall en bänk med plats för fyra personer av tjugonio under rasterna.

Visst, den här skolan kan garanterat hjälpa dig på vägen till att nå bättre betyg, men i slutändan är det ändå individen som påverkar sina egna studieresultat. Om jag kunde välja att gå på IES Länna eller en kommunal skola skulle jag helt klart ha valt den kommunala i dagsläget eftersom friheten är obeskrivligt mycket större och mer lik gymnasiet.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


 
 
Ingen bild

Tjena

16 december 2020 18:35

Tjena! Jag tycker som dig!

 
Ingen bild

Samtycker

19 mars 2021 09:53

Detta är sanna ord!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 17 april 14:00

På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 april 08:00

”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson.   – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 15 april 11:00

Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 14 april 11:00

Hej!   På Sveriges Radios webbplats  står följande:   "Upptäckten är över 2000 år gamla och ovanligt välbevarade trots det vulkanutbrottet Vesuvius som lämnade staden i aska".   Men på dessa få ord finns flera grammatikfel och ett sakfel:...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 14 april 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång och dikt 2024-04-14   Söndagens svenskspråkiga sång   Sara Eng - Trollkarlen från Indialand    Söndagens svenskspråkiga dikt   Den norske viking som grundade Limerick säkert samma dag, samma timme fick...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards