Alla inlägg den 24 januari 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 24 januari 2021 12:00

...det är oss ni är valda av och våra intressen och synpunkter som ni ska företräda!


Denna undersökning angående människors inställning till undervisning i svensk fullt skattefinansierad skola har gjorts av Språkförsvaret och går att nå via vår nätdagbok.


 


Personligen är jag övertygad om att siffrorna är i underkant, det vill säga att gruppen som anser att undervisning i svensk grund- och gymnasieskola ska ske på svenska i verkligheten är ännu större.


Dock är det tillfredsställande att se att en klar majoritet av de röstande gör tummen ner för språk- och kulturbytesskolor som "Internationella" engelska skolan, Futuraskolan, Nordic "International" School, Dibber med fler.


Dödgrävarna av det svenska språket som samhällsbärande språk och till förmån för världens mest påtvingade (via kolonisation ich imperialism) språk börjat att bli många i landet. Allt bekostat av era och mina skattepengar!!


Varför vill ni inte se vad som sker politiker och framförallt - Varför lyssnar ni inte på de som har valt er?


Per-Owe Albinsson,

medlem i Språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 24 januari 2021 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Jonna Jinton - Vargasången


Söndagens svenskspråkiga dikt


Varulven


Jungfrun hon skulle sig åt stugan gå

Linden darrar i lunden

Så tog hon den vägen åt skogen blå

Ty hon var vid älskogen bunden


Och när som hon kom till skogen blå

Linden darrar i lunden

Där mötte henne en ulv så grå

Ty hon var vid älskogen bunden


Kära ulver du bit inte mig

Dig vill jag giva min silversärk


Silversärk jag passar ej på

Ditt unga liv och blod måst gå


Kära du ulver bit inte mig

Linden darrar i lunden

Dig vill jag giva min silversko

Ty hon var vid älskogen bunden


Silversko jag passar ej på

Linden darrar i lunden

Ditt unga liv och blod måst gå

Ty hon var vid älskogen bunden


Kära du ulver du bit inte mig

Dig vill jag giva min guldkrona


Guldkrona jag passar ej på

Ditt unga liv och blod måst gå


Jungfrun hon steg sig så högt i ek

Linden darrar i lunden

Och ulven han gick ner på backen och skrek

Ty hon var vid älskogen bunden


Ulven han grafte den ek till rot

Linden darrar i lunden

Jungfrun gav upp ett så hiskeligt rop

Ty hon var vid älskogen bunden


Och ungersven han sadlar sin gångare grå

Linden darrar i lunden

Han red litet fortare än fågeln flög

Ty hon var vid älskogen bunden


Och när som han kom till platsen fram

Linden darrar i lunden

Så fann han ej mer än en blodiger arm

Ty hon var vid älskogen bunden


Gud trösta Gud bättra mig ungersven

Linden darrar i lunden

Min jungfru är borta min häst är förränd

Ty hon var vid älskogen bunden


Medeltida ballad


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards