Direktlänk till inlägg 27 januari 2021

Kolonialspråket engelska precis överallt

Av Nätverket Språkförsvaret - 27 januari 2021 15:00

Igår var jag på Hemtex för att köpa en extra stor kudde. När jag kom hem och ställde ifrån mig papperspåsen fick jag till min förargelse se att det på den ena sidan stod ”PRETTY THINGS INSIDE”.


 


Varför denna ständiga engelska? Vad är det för krafter som ligger bakom den här språkliga kolonialiseringen? Eller är det frågan om en självkolonialisering som är helt och hållet frivillig från de styrandes sida? 


Jag har i alla fall svårt att tänka mig att folket är med på noterna. Det är en fruktansvärd förlust att förlora sitt modersmål och det i landet Sverige där det svenska språket har talats sedan urminnes tider. 


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

inga johansson

27 januari 2021 17:07

Just de tre engelska orden är dessutom rätt fula -
pretty låter som pretentiös
things har ett fult läspljud
inside betyder försåtligt, lömskt - om man råkar kunna något annat språk än engelska.

 
Ingen bild

Christina Johansson

30 januari 2021 17:45

Jag kunde inte avhålla mig från att i dag gå in på Hemtex och fråga varför företaget har engelsk text på sina påsar. Svaret jag fick var att Hemtex inte bara har butiker i Sverige utan också i Norge, Finland och Estland. Eftersom svenska, enligt expediten, inte längre fungerar i Finland och estländare inte förstår svenska har företaget valt att använda sig av engelska. Jag säger bara detta: Se på IKEA som är ett globalt företag men som ändå satsar på att använda svenska i Sverige! Alla företag borde ta efter IKEA i detta avseende.

 
Ingen bild

inga johansson

31 januari 2021 13:07

Det är väl en rätt okunnig expedit, som inte vet att just i Norge, Finland och Estland finns en hel del som kan och förstår svenska.

 
Ingen bild

Anfall är ibland bästa försvar

31 januari 2021 17:17

Hej Christina!

Ett utmärkt initiativ!

Nämnde du detta om IKEA för expediten - Annars borde du göra det enligt min mening.

Det gäller att få sista ordet när man får diverse korkade förklaringar till användandet av onödig engelska.

 
Ingen bild

Christina Johansson

20 februari 2021 12:52

Tyvärr nämnde jag inte IKEA för expediten. Man kan inte tänka på allt. Det får bli nästa gång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 24 april 12:47


Vad hände? Svar: Verkligheten kom ifatt!     (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 24 april 12:41


    Enkelt, överskådligt och på svenska!   Uppmärksam   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 23 april 21:17


    Dock inte mer än att rektorn i Landskrona sägs ha ägnat sig både åt kollektiv bestraffning i den högre skolan samt har förnedrat eleverna med urmodiga toalettbesöksregler. Vad gör man inte för att leka engelsk privatskola och låtsas ha läget...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 23 april 19:00

Till och med Ulf Kristersson lyckades avhålla sig ifrån att tala utrikiska eller att skylta engelskt. Svenskan är viktig!             Sunt förnuft   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 23 april 08:00

Jag är väl inte direkt negativ till kundenkäter. MEN titeln på undertecknaren får min blodtryck att stiga påtagligt. Customer Insight Manager. Vattenfall är såvitt jag vet ett av svenska staten ägt aktiebolag, i det här fallet verksamt i Sverige. Och...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards