Alla inlägg den 23 februari 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 23 februari 2021 08:00

Man får inte sällan höra av förespråkare av "mer engelska i samhället", att det är viktigt med engelska "eftersom det efterfrågas, och att människor vill vara världsmedborgare och en del av något större”.


Jag vill kontra med att jag anser att det är viktigare att fortsätta att vara en del av Sverige.


Själv definierar jag mig exempelvis som i första hand svensk, i andra hand nordbo (min mor föddes i Finland), i tredje hand som europé och först i fjärde hand som världsmedborgare.


Du blir dessutom inte världsmedborgare av att endast kunna engelska och att endast känna till anglosaxisk kultur. Du blir istället en kopia - en blek kopia!


Mitt i allt prat om globalisering anser jag att det är viktigare än någonsin att behålla en kärnidentet för att inte endast uppgå i något urvattnat mischmasch.


Därför är det viktigare  för mig att vara en del av Sverige än att vara världsmedborgare - Det gäller så väl språkligt som kulturellt!


Per-Owe Albinsson 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards