Alla inlägg under februari 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 16 februari 2021 08:00

Ingrid Sander skriver på Språkförsvarets vänner på Facebook:
 
"Här är ett inlägg om Burlövs Centrum och även om det är en bra service så är det konstigt varför det ska vara på engelska. En person undrade i ett inlägg om detta även gällde 'foodcourt'. Det är så frustrerande att detta fenomen ökar så snabbt."
 
 
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 15 februari 2021 12:00

Hej!


GodEl är ett av staten certifierat elbolag som har en webbsida som är under all kritik. Vad säger ni på Energimarknadsinspektionen om GodEL:s webbsida? Får verkligen ett statligt certifierat elbolag uttrycka sig på dylik svengelska? Jag hänvisar till Språklagen. Följande står om Svenska språket:


”4 §   Svenska är huvudspråk i Sverige.

5 §   Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.

6 §   Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas.”


”Språklag (2009:600)”:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/spraklag-2009600_sfs-2009-600


”Gräslig svengelsk goja på GodEl”:

http://mobil.sprakforsvaret.bloggplatsen.se/2020/12/17/11700101-graslig-svengelsk-goja-pa-godel/


”Mejlväxling med GodEl”:

http://mobil.sprakforsvaret.bloggplatsen.se/2020/12/28/11701431-mejlvaxling-med-godel/


Vänliga hälsningar

Christina Johansson

 

13/2 2021


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 15 februari 2021 10:00

Varför heter en nyproducerad svensk film som utspelar sig i Norrland ”Red dot”? Varför tar inte den engelskspråkiga galenskapen slut någon gång? Dessutom kan man fråga sig, för att citera filmrecensionen, varför ”stad representerar någonting upplyst och landet något våldsamt och lågpannat”? 


”Filmrecension: Hatiska norrbottningar vill skjuta stockholmare i Red dot”


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 15 februari 2021 08:00

(Detta är alltså ingen sammanhängande artikel utan består av fortlöpande inlägg på Twitter. Därför markeras också vart och ett av dem inledningsvis med ett -.)


HP Tran – Mister Magister Tran på ”Twitter”  - twittrar:


- För en tid sedan fick jag en bok hemskickad till mig från Per-Owe Albinsson. Albinsson är med i en ideell organisation som heter Språkförsvaret, en liten grupp som arbetar för att värna om och stärka det svenska språkets status. Jag delar med mig av det jag har läst hittills.


 

-  Enligt dagens skolförordningar får engelskspråkiga skolor ha upp till 50 procent engelska, ett gymnasium upp till nästan 90 procent (allt utom sv-ämnet). Detta rimmar inte riktigt med riksdagens språklag från 2009 som föreskriver svenskan som "det allmännas språk" i Sverige.

- På tal om IES (Internationella Engelska Skolan – vår anm.)  som är en så "kunskapsbaserad skola präglad av läroglädje..." (enligt Ebba Busch – vår anm.) finns följande offentliga siffror att utläsa: - På IES har 38% av lärarna behörighet jämfört med snittet i riket på 80,9%. Källa: Skolverkets statistik, personal IES

- Barn med annat modersmål än svenska riskerar att få ännu sämre grunder i svenska språket om de har gått hela sin skoltid i engelskspråkiga skolor. Istället blir de halvbra på engelska och halvbra på svenska.

- Visst är engelskan ett viktigt språk och vi lever i en global värld osv. Men ens första språk, modersmålet, är så mycket större, djupare och viktigare än så. När man väl behärskar ett språk fullt ut så kan man leka med orden, experimentera, kommunicera, tom förändra samhället!

- Vi riskerar att ta ifrån våra barn allt detta när vi sätter dem i skolor med engelsk/internationell profil. Det urholkar språket, gör det fattigare och i förlängningen försvagar svenskan. Ett oförlåtligt svek mot barnen och ett svek mot språket.

- En annan viktig sak vi förlorar är närheten till de nordiska språken. Förr i tiden när skandinaver träffades fördes samtalen på respektive modersmål (och engelskan användes vid behov). Idag går unga över till engelska direkt och föredrar det framför nordiskan.

- Svenska språket har väl alltid varit påverkat av engelska (främst amerikanska) genom vår konsumtion av amerikansk populärkultur. Men det som sker i skolorna är mer systematiskt och destruktivt för det (o)frivilliga språkutbytet, anser jag.

- Några viktiga slutsatser som skribenterna i boken (d.v.s. Språkbytesexperimentet i svensk skola – engelska till varje pris? – vår anm.) drar är: - Barn som går i engelskspråkiga skolor blir sannolikt sämre på svenska utan att ens bli namnvärt bättre på engelska. - Svenska språket blir fattigare och mindre nyanserat.

- Barnen riskerar att tappa viktiga fackord för de olika ämnena i NO, SO, ma. Ett exempel är att många elever från engelsk skola inte förstår vad grundämnena natrium och kalium är. De har bara lärt sig de engelska orden (sodium och potassium).

- Det är näst intill omöjligt att undervisa barn om svenska samhällsbegrepp på engelska. Mycket av innehållet riskerar att försvinna. Hur översätter man följande begrepp från svenska till engelska? Saltsjöbadsanda Snapphane Dackeupproret Vasaloppet.

- Barnen riskerar att tappa känslan för de svåra prepositionerna. T ex är det vanligare att unga idag säger "Konserten tar plats..." (... takes place...) istället för... "äger rum...". Eller att man skriver "... spenderar tid..." istället för "... tillbringar tid...".

- Även versalreglerna tar stryk. I svenskan skrivs t ex nationalitet med gemener (italienaren, tysken) men att den skrivs med versaler på engelska (the Italian, the German). Och så självklart dessa hemska särskrivningar som vi alla avskyr. En ofrivillig import från engelskan.

- Dessutom: Hur lämpligt är det att vi med svenska skattemedel finansierar verksamheter som IES och Nordic International School vars verksamhet bedriver undervisning på engelska, i Sverige, och därmed bidrar till urholkningen av vårt eget språk?


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 14 februari 2021 14:18

 ...och Liberalerna vill prioritera det svenska språket i samhället! Detta har åsidosatts å det grövsta under lång tid och trots att svenska är officiellt huvudspråk sedan 2009. Samtidigt är det fortsatt grönt ljus för fullt skattefinansierade och rent koloniala språkbytesskolor som ersätter svenska språket med engelska och även drillar eleverna i främmande seder och traditioner.


Vinsten lämnar ofta såväl svensk välfärd som Sverige som land och ner i redan välfyllda utländska fickor, då flera av språkbytesskolegrupperna är utlandsägda. Internationella engelska skolan och Dibber är två exempel. Inget annat land godkänner skolor som dessa!


Det värsta är att verksamheten är fullt laglig tack vare den naiva och intet-ont-anande svenska lagstiftningen av idag. Moraliskt sett är dessa skolors verksamhet dock fullkomligt förkastlig. De tillåts för närvarande att ta gemensamma pengar från svenska skattebetalare, våra gemensamma samhällspengar som ska gå till våra barns och ungdomars utbildning, vilken naturligtvis istället borde ske på svenska.


Nyamko! Ekvationen går inte ihop. Det är dags att du och dina partiledarkollegor inte endast sätter stopp för extremiska religiösa friskolor, utan även för de rent koloniala språk- och kulturbytesskolor som er naiva politik tillåter att verka och expandera kraftigt.


Ni håller på att måla in Sverige i ett självkoloniserande hörn och där svenskan på sikt ersätts med engelska. I många forna kolonier förs en kamp för att återge de nationella språket(-n)dess rättmätiga plats i samhället och inom undervisningen. I Sverige gör politikerna precis tvärtom - trots att majoriteten av befolkningen vill annat!


Gör om och gör rätt: Svenska skattepengar ska användas till verksamhet i Sverige, eventuell vinst ska stanna här och framförallt: Undervisning ska ske på svenska i svensk grund- och gymnasieskola.

 

Per-Owe Albinsson,

medlem i Språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 14 februari 2021 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Robban Broberg - Det som göms i snö kommer upp i tö


Söndagens svenskspråkiga dikt


Nedbäddad i diamantbeströdd snö

på ett djupt avstånd till våren

färdas jag in i en frusen värld

där iskristaller skapar bilder

av älvor och alver i snöflingedans

till klingande ljud.


Snöflingor, snöflingor

dansa mig bort

till varat i gränslösa intet.


Margot Sachitzki


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 13 februari 2021 12:00

Barbara Bergström har skrivit ett inlägg i form av en replik i Kvällsposten/ Expressen, som enligt min uppfattning blottar en naiv uppfattning om den Internationella Engelska skolans förträfflighet för svenska skolungdomar. Hon har själv startat skolformen, men har nog missat en del om hur skolorna fungerar. 


För det första så är det inte acceptabelt, som sker på vissa av skolorna, att man inte ens på rasterna får tala svenska. För det andra så är det förmodligen inte så att de har fler elever  med utländsk bakgrund i sina skolor än vad svenska skolor har. Landet har nio miljoner invånare och av dem torde antalet med utländsk bakgrund utgöra så pass många ungdomar att det överträffar det antal som engelska skolan har. 


Jag tycker också att hon  förolämpar den svenska skolan genom att generellt påstå att disciplinen i svenska skolor är sämre än i de engelska. Att Engelsk skolan skulle "rädda"  tusen och åter tusen till kunskaper och normer som gör att de kan gå ut och erövra världen måste vara att ta i. Tror Barbara Bergström verkligen själv på detta. Den engelska man får lära sig i de svenska skolorna räcker väl för att fortsätta utbildningen och erövra internationella marknader. 


Jag tycker Barbara Bergström genom sitt inlägg bekräftar snarare än försvarar det mesta av det som skrivits om den Internationella Engelska Skolan. Jag har inget emot privatskolor som följer skolstadgan, eftersom jag själv tillbringat mina skolår och tagit studenten i en privatskola. Men på den tiden (1950-talet) fanns det ingen skolpeng som borde gå till svenska skolor. Ta bort skolpengen från privata utländska skolor och svenska privata som inte håller måttet och som fuskar med betygsättning m.m


Barbara Bergström, kom ut ur bubblan och se efter hur det verkligen fungerar med språkkunskaper med mera!


Stig Engzell

Medlem i Språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards