Direktlänk till inlägg 19 oktober 2021

Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 oktober 2021 12:06

På måndagsmorgonen den 18 oktober 2021 sjöng trubaduren Per Hellberg i Skanstulls tunnelbanestation på Södermalm: ”Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt”, alltså Povel Ramels ”Gräsänklingsblues”. När jag hör sånger på svenska känner jag mig hemma, och jag blir lätt om hjärtat. Per Hellberg har förgyllt morgnarna för passagerarna vid tunnelbanestationerna Skanstull och Mariatorget i femtio år. Han sjunger så fint, spelar gitarr så bra, och de vackra visorna är nästan alltid på svenska. Ibland sjunger han även på engelska, som exempelvis låtar av Beatles, men det är sällan. Det är skönt att höra sånger på sitt eget språk som man förstår och tar till sig ända in i hjärterötterna.


 


Enligt min åsikt är det olämpligt att arabisktalande busschaufförer spelar musik på arabiska utan uppehåll på bussar i Sverige så att det dånar ur högtalarna, vilket jag har varit med om flera gånger i Stockholm och Södertälje. Om jag hade varit turist och åkt buss i ett arabisktalande land hade det förstås varit annorlunda. Då hade jag tyckt att det varit exotiskt, och jag hade verkligen känt att jag varit i ett främmande land med en främmande kultur och en främmande musik på ett främmande språk.


Denna känsla vill jag emellertid inte ska infinna sig i Sverige som är mitt hemland. I Sverige vill jag framför allt möta svensk kultur och svensk musik i det offentliga rummet. Om det alls ska spelas musik på bussar vill säga. Många vill säkert att det ska vara alldeles tyst.


Jag har svårt att tänka mig att det skulle accepteras i länder som till exempel Egypten, Irak, Libanon, Libyen, Marocko, Somalia och Tunisien om busschaufförer från Sverige hade spelat svenska låtar oavbrutet så att hela bussen gungat. Vad sägs om Carl Michael Bellmans ”Glimmande nymf” eller Evert Taubes ”Sjösala vals” eller Cornelis Vreeswijks ”Balladen om Fredrik Åkare”? Skulle detta tillåtas? Tillåt mig tvivla! 


När jag går och handlar på Ringen i Skanstull har jag noterat att modern instrumentalmusik utan ord har börjat spelas i stället för engelskspråkig musik. Det tycker jag är bättre än ständiga låtar på engelska. Det bästa hade förstås varit om tonerna från odödlig, klassisk musik komponerad av exempelvis Bach, Beethoven, Chopin, Debussy, Dowland, Grieg, Hayden, Liszt, Mendelssohn, Mozart, Ravel, Schubert, Schumann, Sibelius, Stenhammar, Strauss, Tjajkovskij, Vivaldi och Wagner hade strömmat ut över människorna. Det storslagna europeiska  kulturarvet ska vi självklart alla värna om och njuta av.


Christina Johansson 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



 
 
Ingen bild

inga johansson

19 oktober 2021 15:34

Christina! Du ska inte handla på Coop Friggagatan Göteborg. Där vräker man ut engelsk skrikmusik hela dagen.
Jag har påpekat eländet för de som jobbar i kassan och frågat vem så hänsynslöst
väljer musik i butiken.
Jag är inne en kort stund och handlar, men stackarna som jobbar står i detta oväsendet hela dagen.
Så har jag jobbat en julhelg i en ICA-butik och deras julmusik plågade mig hela tiden och inte nog med det, man har ekoljudet kvar i skallen när man går hem.

 
Ingen bild

Christina Johansson

19 oktober 2021 20:35

Hej Inga!

Tack för varningen! Då ska jag absolut undvika Coop på Friggagatan i Göteborg. Tyvärr är det många butiker som bör undvikas om man inte vill dränkas i engelskspråkig musik. Dock tycker jag om en del engelsk musik som Beatles, men Beatles spelas väl knappast i dag utan det är amerikansk skräpmusik för hela slanten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 19 april 13:00

Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper inom...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 13:56


    Viggo Kann (till vänster) och Olle Bälter (till höger) mottog Språkförsvarets hederspris på årsmötet och höll också båda ett tacktal. Motiveringen till hederspriset löd som följer:   Olle Bälter/Viggo Kann/Chantal Mutimukwe/Hans Malmstr...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 17 april 14:00

På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 april 08:00

”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson.   – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 15 april 11:00

Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards