Direktlänk till inlägg 25 oktober 2021
Idag i Dagens Nyheter bemöter Linnea Lindquist i artikeln ”Barbara Bergström har fått några siffror om bakfoten” - en tidigare debattartikel av Barbara Bergström i Dagens Nyheter. Vi saxar från Linnea Lindquist artikel:
”Barbara Bergström har fått några siffror om bakfoten som vi behöver reda ut.
Det stämmer att Internationella Engelska Skolan har en högre andel elever med utländsk bakgrund än snittet för kommunala skolor. Alla elever med utländsk bakgrund kommer dock inte från samma land. Tidningen Skolvärlden har undersökt detta och sett att bland elever från Afrika är det sex procent av eleverna som går i en friskola. Det är två procent av eleverna från Afghanistan som går i en friskola medan det är 28 procent av eleverna från USA.
Även om IES har många elever med utländsk bakgrund kommer majoriteten av dem från länder med högt Human Development Index. Internationella Engelska Skolan har ett snitt på 74 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning vilket är betydligt högre än snittet på 59 procent för kommunala skolor.
Den segregerande faktorn i svensk skola är andelen elever med föräldrar som har eftergymnasial utbildning och där sticker IES ut. IES sticker ut även när det gäller betygssättningen.
Vi kan ta IES i Täby som för ett par år sedan hade ett betygssnitt för flickorna på 19,7 i musik, en bedrift som inte ens eleverna på Adolf Fredriks musikklasser klarade av. Barbara Bergström har berättat om hur de vände resultaten på sin skola i Järfälla, men utan att berätta att de har bytt ut elevunderlaget. Läsåret 2009/2010 hade skolan 57 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning och 53 procent elever med utländsk bakgrund. Läsåret 2020/2021 hade elevunderlaget ändrats till 81 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning och 31 procent elever med utländsk bakgrund.
På IES i Kista är det hög avvikelse mellan resultatet på nationella provet och betygen i matematik, svenska och svenska som andraspråk. Avvikelsen är 74,3 procent i matematik, 41 procent i svenska och 43,5 procent i svenska som andraspråk. Det betyder att en hög andel av eleverna har fått högre betyg i ämnet än vad resultatet på nationella provet visade.”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper inom...
På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...
”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson. – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...
Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"