Direktlänk till inlägg 26 oktober 2021

Varför struntar Stockholms stad i språklagen?

Av Nätverket Språkförsvaret - 26 oktober 2021 08:00

Varför struntar Stockholms stad i språklagen?


På lördagsmorgonen vaknade jag med värk i höger öga. När jag tog mig en titt på ögat i spegeln var det alldeles rött. Jag hoppades att det skulle bli bättre under dagen, men värken bara tilltog. Sjuksköterskan på Vårdguiden rekommenderade mig att åka till Ögonakuten på S:t Eriks Ögonsjukhus på söndagen om inte ögat blev bättre.


På söndagsmorgonen var värken och sticken i ögat outhärdliga, så jag tog bussen till Ögonakuten på  S:t Eriks Ögonsjukhus på Eugeniavägen 12 i Stockholm. Ovanför entrén stod med stora, vita versaler: ”EYE CENTER OF EXCELLENCE”. Vilket utomordentligt fånigt och olämpligt namn på ett ögonsjukhus i Sverige! Vem tar detta namn i sin mun? Det gjorde åtminstone inte sjuksköterskan på Vårdguiden. Denna engelskspråkiga skylt borde förstås omedelbart tas ner och ersättas med en skylt som det står ”S:T ERIKS ÖGONSJUKHUS ” på.


 

Efter det att en läkare hade undersökt mitt högeröga visade det sig att jag hade drabbats av en  regnbågshinneinflammation. Läkaren skrev ut recept på ögondropparna Cyclogyl och Isopto-Maxidex som jag ska ta under några veckor så att inte irisen växer ihop med pupillen.


När jag lämnade ögonakuten trotsade jag, som den ivriga språkförsvarare jag är, den ihållande smärtan i ögat och tog bland annat foton på alla engelskspråkiga skyltar i omgivningen och alla engelskspråkiga affischer på en svart mur som omringade byggarbetsplatsen ”Forskaren”. Det konstiga är att Stockholms stad tycks ligga bakom affischerna. Varför struntar Stockholms stad i språklagen? Man får i alla fall vara tacksam över att området ska heta ”Forskaren” och inte är ”The Researcher”. Tyvärr har jag sett att området kallas för ”Life Science Center” på nätet och på en affisch på muren. Min åsikt är att alla namngivningar i Sverige ska vara på svenska och inget annat språk. Det borde vara en självklarhet.


Christina Johansson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

 
 
Ingen bild

Christina Johansson

30 oktober 2021 17:11

På skylten står det ”Eye Center of Excellence”. Man kan skriva både ”center” och ”centre” på engelska. ”Center” är amerikansk engelska, och ”centre” är brittisk engelska. Om ett engelskt namn alls ska användas i Sverige, vilket jag motsätter mig, ska naturligtvis brittisk engelska användas, eftersom Storbritannien liksom Sverige ligger i Europa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 24 april 12:47


Vad hände? Svar: Verkligheten kom ifatt!     (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 24 april 12:41


    Enkelt, överskådligt och på svenska!   Uppmärksam   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 24 april 12:00


Björn Dahlman återger denna rapport om Internationella Engelska skolan på Twitter:     (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)   ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 23 april 21:17


    Dock inte mer än att rektorn i Landskrona sägs ha ägnat sig både åt kollektiv bestraffning i den högre skolan samt har förnedrat eleverna med urmodiga toalettbesöksregler. Vad gör man inte för att leka engelsk privatskola och låtsas ha läget...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 23 april 19:00

Till och med Ulf Kristersson lyckades avhålla sig ifrån att tala utrikiska eller att skylta engelskt. Svenskan är viktig!             Sunt förnuft   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards