Alla inlägg den 6 december 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 6 december 2021 08:00

I början av det här året köpte jag ett par fodrade, svarta kängor i storlek 39 på Din Sko på Ringen på Södermalm i Stockholm. Jag hade haft på mig provkängan både i storlek 39 och i storlek 40. Tveklöst passade storlek 39 bäst. Sedan blev emellertid kängorna liggande oanvända hemma, eftersom vädret var sådant att de inte behövdes.


Den här decemberveckan har det emellertid kommit snö, så nu var det dags att plocka fram kängorna. Problemet var bara att jag inte fick ner fötterna i dem. Jag försökte först utan skoskaft och sedan med ett kort skoskaft men förgäves. Till sist hämtade jag ett jättelångt skoskaft, och med uppbådande av all min styrka lyckades jag pressa ner fötterna i kängorna. Fötterna var rejält inklämda, och mina stortår började genast värka. Jag hade på mig kängorna en hel lång dag. Det var mycket plågsamt. När jag kom hem var jag rädd att jag inte skulle få av mig tortyrredskapen, men det var tack och lov lättare att ta av sig kängorna än att ta på sig dem.


Nästa kväll gick jag till Din Sko för att höra om jag fick byta dem. Det fick jag inte. Dels var det bara 60 dagars bytesrätt, dels fanns inte modellen kvar. Däremot tipsade expediten mig att jag skulle kunna be en skomakare lästa, alltså vidga, dem om de var av läder.


Det var en sorglig upplevelse att befinna sig inne i skoaffären. Överallt överfölls jag av engelskspråkiga skyltar. De enda skyltar som stod på svenska var en med ordet ”Ingång” och en med ordet ”Utgång”. Skyltarna med ”Entrance” och ”Exit” ligger dock säkert i startgroparna och väntar på att knuffa undan de svenskspråkiga skyltarna. Jag frågade expediten varför skyltarna var på engelska. Det kunde han inte svara på. Han hänvisade till marknadsavdelningen. Min nästa fråga var om han inte stördes av all engelska. Det officiella språket i Sverige är ändock svenska. Svaret blev att han inte tänkte på engelskan.


Jag gick runt och fotograferade eländet medan jag ilsket muttrade för mig själv. En ung svenska ogillade att jag kommenterade skyltarna för mig själv. Hon for ut mot mig och fräste: ”Jag står inte ut med ditt tjat!” Därefter lämnade hon skobutiken skyndsamt. Jag funderade på om hon kunde ha gått på Internationella Engelska Skolan och/eller på Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm.


 


Hur länge får ”Din Sko” heta ”Din Sko”, kan man fråga sig. Nästa steg, befarar jag, blir förmodligen namnbyte till ”Your Shoe”. Beklämmande! Rysligt beklämmande! 


Christina Johansson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards