Alla inlägg den 23 januari 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 23 januari 2022 16:08

Elisabeth Lindberg skrev 2018 i Arbetet bland annat:


”Förutom de rapporterade glädjebetygen och att företaget 2012 såldes till ett amerikanskt riskkapitalbolag har IES två misslyckade försök att etablera sig utomlands på sitt samvete.

I Storbritannien blev IES ett avskräckande exempel på hur vinstdrivande skolor fungerar.

Första försöket att etablera sig utomlands skedde 2007–2008 i Spanien.

Som en sann kapitalist drog IES sig ur när finanskrisen slog till. Ett land som inte kunde betala för sig var inte ett land IES ville befinna sig i.

Hur många begåvade barn det än bor där.

Andra försöket kom 2012 när man startade en skola i Storbritannien.

Dåvarande premiärministern David Cameron hade nyfiket kikat på Sveriges friskolemodell och IES var inte sena att visa upp sig.

Men skolan gick direkt med förlust och sattes under övervakning av brittiska motsvarigheten till Skolinspektionen på grund av bristande undervisningskvalitet och skolmiljö.

Cameron ändrade sig och IES expansion stannade upp.”


Det är bara i Sverige som Internationella Engelska Skolans parasitära utnyttjande av skattemedel tillåts.


Läs vidare här!


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

Av Nätverket Språkförsvaret - 23 januari 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Daniel Lemma - Sörgårdens tak


Söndagens svenskspråkiga dikt


Ganska nära himlen


Ganska nära himlen 
i ett hus som är ganska grått 
i ett rum med fina tapeter 
bor lilla Liselott


Och hennes vidriga mamma 
bor faktiskt också där 
hon står vid spisen och röker 
och undrar vart Liselott är


Men Liselotts snälla pappa 
bor i en annan stad 
han bor på en sällsam stjärna 
och är både rik och glad


Där sitter han hela dagen 
i en soffa av pärlemor 
och ingen mer än hans dotter 
vet var den mannen bor


Där sitter han hela natten 
och skickar blå telegram 
och ingen mer än Liselott vet 
att dom verkligen kommer fram


För Liselotts taskiga mamma 
arbetar i en butik 
där staplar hon flaskor på burkar 
och är varken glad eller rik


Hon säjer att Liselotts pappa 
var ett kräk som hette Sven 
som flydde till Tierp med Dolly 
och aldrig synts till igen


Han har det väl bra med Dolly 
och struntar i Liselott 
som är liten spinkig och ensam 
och lever på bidragsförskott


Så säjer Liselotts mamma 
en ledsen och tanklös tant 
som inte vet vad Liselott vet 
är på riktigt alldeles sant


när alla dagisbarn sover 
och alla kassörskor gått hem 
går en pappa på tå och planterar
små blommor runtomkring dem


han planterar små ljus i köket 
där middagsdisken står 
tills allt blir vackert och trevligt 
tack vare Liselotts far


Men när väckarklockan ringer 
och himlen är raggsocksblöt 
och morsan sitter i köket 
och sväljer sin havregrynsgröt


när kärringen sitter i köket 
och gastar: skynda dej nu 
du ska äta och pinka och klä dig 
för klockan är fem över sju


tar Liselott tyst och stilla 
sin färgglada täckjacka på 
och utan att klaga det minsta 
bestämmer hon sej för att gå


Då kommer en fågel fjärranifrån 
Det kommer en sur pensionär 
En unge somnar i skogen 
En mamma är inte där


Det kommer en hund som är hungrig
den gråter på gator och torg 
En mamma sitter på PBU 
och saknar ord för sin sorg


Det spelar en psalm i björken och dagen är mulen och grå 
Mitt vackra barn i bävernylon 
vad är det du tänker på? 


Du springer alltid allena 
längs skyltfönstrens tindrande rad
där ingen hör vad du sjunger 
och jag vet att du inte är glad


Jag väntar i mörkren, jag väntar 
i mörkren långt bort ifrån dej 
och snart blir jag sjuk av all kärlek
som du inte vill ha utav mig.


Kom tillbaka till mig, mitt hjärta 
ja skynda dig hem till din mor 
Vi kunde ha det så trevligt 
på det höghusfält där vi bor


Vi kunde skaffa nåt hembakt 
att sitta och mumsa på 
och jag skulle sticka en kofta 
så du slipper att frysa så 


Och virka ljuvliga drömmar 
av chockrosa yllegarn 
och aldrig göra dig ledsen 
mitt stackars ensamma barn!


Jag ska lära mig städa och vispa 
och göra mej slank och fin 
och bli en ordentlig mamma 
en hemkär och kramgo´blondin


Jag ska skriva riktigt sympatiska brev
till Någon som passar mej 
och förklara min nöd och göra reklam
för både mej och dej. 


Sen är det bara att vänta 
på alla svaren jag får 
så har du en toppenbra pappa 
lite längre fram i år!


Kristina Lugn

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards