Alla inlägg den 23 augusti 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 23 augusti 2022 20:51

Många kommuner har på sin hemsida en flik ”Uppleva och göra”. Klickar man på denna flik kan man läsa om vad kommunen ifråga har att erbjuda inom kultur, natur, evenemang, motion m fl. Något trevligt för alla oberoende av preferens. Upplevelser erbjuds också av upplevelseindustrin som erbjuder ungefär samma saker som man hittar på kommunernas hemsidor.


Så långt innebär orden ”upplevelse” och ”uppleva” något positivt. Dessa ord kan kombineras med bl a ”hemsk”, ”otrevlig”. Då förmedlas något som den utsatte skulle ha velat vara utan.


Uppleva och upplevelse används tyvärr också i sammanhang där den som säger dem anser sig vara i överläge jämfört med den som tilltalas. Chefen för ett hotell kan svara om någon klagar på dålig service: Synd att du skulle uppleva det så. Hotellchefen har därmed flyttat fokus från att han mottagit ett klagomål till att det är fråga om vad den klagande upplevt. Genom att flytta fokus från den dåliga servicen till en fråga om den klagandes upplevelse har klagomålet avvisats. Överheten har talat.


Jag blev för en tid sedan tvungen att anlita sjukvården och blev då illa bemött. Sedan dess har jag försökt förmå ledningen för regionen att genom dialog be om ursäkt värd namnet och visa vad man tänker göra för att hindra att det upprepas. På goda grunder påstår jag att betydligt fler än jag har anledning att klaga.


Jag var  inlagd på sjukhus i två dygn men fick ingen mat, rena lögner skrevs mina journaler och i brev. I den korrespondens som jag under nu rätt lång tid haft med sjukvården i Dalarna har ordet ”uppleva” förekommit flera gånger. När jag explicit klagat på rena lögner om både det ena och det andra, bett att man ska vara varsam med vilka ord man använder och påpekat att jag inte fick någon mat har läkare m fl hos Region Dalarna använt sig av orden uppleva och upplevelser.


I ett e-brev som jag fick helt nyligen har en läkare bl a skrivit: ”Du har också om jag förstått det rätt berättat din upplevelse för några av cheferna i regionen.” Trots att jag om och om igen påtalat att det inte upplevelser det är fråga om utan att jag har framfört klagomål, klagomål som måste åtgärdas. Men icke. Överheten har talat. Den gör inga fel.


Dessa offentliganställda sätter sig över dem som behöver anlita sjukvården. Samtliga offentliganställda oavsett längd på utbildning är anställda i samhällets tjänst, de är alla tjänstemän som är avlönade av skattemedel och de är till för allmänheten. Var och en som vänder sig till någon offentlig förvaltning måste mötas av respekt, lyhördhet och ödmjukhet. Jag har, som väl är, mött många offentliganställda som varit kunniga inom sitt område och som bemött mig väl.


Tyvärr har jag alltför ofta mött läkare där bemötandet lämnar mycket att önska. Läkare är offentliganställa tjänstemän som alla undantagslöst måste visa respekt, lyhördhet och ödmjukhet i mötet med patienter.


Annika Rullgård


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards