Direktlänk till inlägg 15 oktober 2021
Dala-Demokraten publicerade idag en artikel, ”Vad händer med papporna som inte längre läser sagor för sina barn?” av författaren Torgny Karnstedt, varifrån vi saxar ett stycke:
”Länge var svenska elever bäst i världen på att läsa men så började kurvan dala allt brantare. Vi landade nära botten i den utvecklade världen. Förklaringen är enkel, vi förlorade vår läskondition och ordförrådet krympte.
Från högskolor och universitet larmar pedagoger allt oftare att studenterna inte behärskar språket. Syftningsfel, meningsbyggnadsfel, särskrivning och ett allmänt torftigt, stundtals obegripligt språk, är vanligt förekommande.
Allt fler elever lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet.
Att det finns ett tydligt klassperspektiv i språkfattigdomen är föga förvånande.
Arbetarklassens barn får allt längre väg till högskolorna. Och allra längst är vägen för pojkarna. Det är pojkarna som har lägst betyg och hoppar av skolan i förtid.
Jag har under 40 år varit flitig gäst i landets skolor. Min mission har varit att få unga att förstå varför nycklarna till framtiden finns i språket.
Att de behöver behärska språket väl för att kunna orientera sig i tid och rum, skapa drömmar och bilder och bygga hållbara relationer.
Att det är språket som ger människan självkänsla, identitet och en god verklighetsuppfattning.
Jag har tagit avstamp i mina egna arbetslivserfarenheter. Innan jag blev författare arbetade jag inom tung industri, verkstads- och transportsektorn.
Det har varit en tillgång i mötet med de unga, framför allt med pojkar, blivande män, pappor och LO-medlemmar.
Förutom att skildra arbetslivet i romaner, noveller och dramatiska verk har jag fått i uppdrag att skriva tre krönikor om metallarbetares kamp för drägligare livsvillkor.
Jag har skildrat avdelningarna i Smedjebacken (2002) Avesta (2004) och Hofors (2007). Ibland funderar jag på om böckerna blivit lästa, om förtroendevalda i facket satt dem i händerna på nya medlemmar för att de ska lära av historien? ”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
"Ingen kommer undan. Vare sig vi ser på teve, läser en tidning eller deltar i någon konferens, är risken stor att vi blir dränkta i en flod av floskler! Av ord som inte betyder något och ett språk som inte hänger ihop. Svensk floskelordbok är en uppl...
När Keir Starmer sa: ”Om du vill bo i Storbritannien bör du tala engelska”, avslöjade han en föreställning – att engelska är det enda språket som räknas i Storbritannien. Denna syn bortser inte bara från Storbritanniens rika sp...
Polska är det näst största slaviska språket i världen. Omkring 50 miljoner människor använder polska aktivt och minst 10 miljoner har passiv färdighet i språket. Därmed är polska det största slaviska språket i Europeiska unionen och dess femte språk ...
Publisert: 15. mai 2025 18. juni frå kl. 10 til 11 inviterer Språkrådet, Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse og Termportalen ved Universitetet Bergen til nettseminar om språk og utdanningskvalitet i høgare utdanning. Seminaret er d...
Jag tycker väldigt mycket om att högläsa. När mina barn var för små för att tillgodogöra sig skriven text, gjorde jag det ofta och med stor glädje. När de blivit läskunniga, fortsatte jag med det under flera år. Jag minns att jag läste David Copperfi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"