Direktlänk till inlägg 15 oktober 2021
Dala-Demokraten publicerade idag en artikel, ”Vad händer med papporna som inte längre läser sagor för sina barn?” av författaren Torgny Karnstedt, varifrån vi saxar ett stycke:
”Länge var svenska elever bäst i världen på att läsa men så började kurvan dala allt brantare. Vi landade nära botten i den utvecklade världen. Förklaringen är enkel, vi förlorade vår läskondition och ordförrådet krympte.
Från högskolor och universitet larmar pedagoger allt oftare att studenterna inte behärskar språket. Syftningsfel, meningsbyggnadsfel, särskrivning och ett allmänt torftigt, stundtals obegripligt språk, är vanligt förekommande.
Allt fler elever lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet.
Att det finns ett tydligt klassperspektiv i språkfattigdomen är föga förvånande.
Arbetarklassens barn får allt längre väg till högskolorna. Och allra längst är vägen för pojkarna. Det är pojkarna som har lägst betyg och hoppar av skolan i förtid.
Jag har under 40 år varit flitig gäst i landets skolor. Min mission har varit att få unga att förstå varför nycklarna till framtiden finns i språket.
Att de behöver behärska språket väl för att kunna orientera sig i tid och rum, skapa drömmar och bilder och bygga hållbara relationer.
Att det är språket som ger människan självkänsla, identitet och en god verklighetsuppfattning.
Jag har tagit avstamp i mina egna arbetslivserfarenheter. Innan jag blev författare arbetade jag inom tung industri, verkstads- och transportsektorn.
Det har varit en tillgång i mötet med de unga, framför allt med pojkar, blivande män, pappor och LO-medlemmar.
Förutom att skildra arbetslivet i romaner, noveller och dramatiska verk har jag fått i uppdrag att skriva tre krönikor om metallarbetares kamp för drägligare livsvillkor.
Jag har skildrat avdelningarna i Smedjebacken (2002) Avesta (2004) och Hofors (2007). Ibland funderar jag på om böckerna blivit lästa, om förtroendevalda i facket satt dem i händerna på nya medlemmar för att de ska lära av historien? ”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Om det finns en egenskap som mest utmärker oss som människor, så är det vår förmåga att uttala ord, det vill säga språk. Genom språket förmedlar vi våra känslor och tankar och påverkar andra. Språket är en viktig del av samhället och har varit vårt f...
Per Kornhall skriver på Vi Lärare den 6 november bland annat: ”Är det någon som har hört talas om Skolverkets rapport ” Etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier år 2023 efter gymnasieskolan”. Inte? Det är märkligt för e...
De som har kunskaper i tyska, spanska och franska, måste väl ha funnit ord i dessa språk som är mer tydliga, logiska, lättstavade och begripliga än motsvarande ord på engelska. Min käpphäst från april detta år är de båda orden jordgubbe och sm...
Swedish International School är en svensk skola i Spanien Marbella Estepona – se Swedish International School! Kommentar: I reklamen för denna svenska skola står språken i ordningen: Engelska, spanska och svenska. I hur många länd...
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 | 3 | |||||||
| 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
| 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
| 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
| 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
| |||||||||
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"