Direktlänk till inlägg 30 maj 2024

EU-kandidaternas svar på Språkförsvarets rundbrev

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 30 maj 12:00

Detta rundbrev skickades ut den 24 maj till de fem första kandidaterna på varje partis lista inför valet till EU-parlamentet den 9 juni. Med parti avses här riksdagspartierna och ytterligare ett parti, som i likhet med tidigare Junilistan, Piratpartiet och Feministiskt initiativ bedömdes ha en reell chans att komma in i EU-parlamentet. Det finns annars en uppsjö partier, som ställer upp i detta val. De inkomna svaren läggs ut som kommentar till detta inlägg. Svaren läggs också ut på webbplatsen.

 

Bästa/-e kandidat till EU-parlamentet,


inför valet till EU-parlamentet den 9 juni 2024 skulle Nätverket Språkförsvaret gärna vilja veta vilken syn du har på svenska språkets roll inom EU genom att ställa en enda, enkel fråga:


Avser du att tala svenska på EU-parlamentets plenarmöten eller inte? Motivera gärna ditt svar!

 

Om du inte redan känner till det, har EU alltså ett avancerat simultantolkningssystem. Svaren, som skickas till sprakforsvaret@yahoo.se helst naturligtvis före den 9 juni, kommer att publiceras fortlöpande på Språkförsvarets webbplats – http://www.sprakforsvaret.se/sf/.  Vi tackar på förhand för din medverkan.


Denna fråga vänder sig till de fem första namnen på respektive partis lista.


Nätverket Språkförsvaret
Styrelsen


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


 
 
Ingen bild

Philip Sandberg

Torsdag 30 maj 20:57

Svenska och spanska, det vill säga mina två modersmål. Naturligt att hålla sig till dem.

Med vänliga hälsningar,

Philip Sandberg
Liberalerna
24/5 2024

 
Ingen bild

Anna Maria Corazza Bildt

Torsdag 30 maj 21:04


Jag kommer att tala på svenska så mycket som det går.
Det viktigaste är att nå ut till målgruppen. Jag pratar så att människor förstår.

Jag talar många europeiska språk, vilket är en stor fördel. Min erfarenhet av tio år som Europaparlamentariker är att många gånger är det avgörande i en förhandling att prata det språk som de flesta kollegor förstår.

Anna Maria Corazza Bildt
Liberalerna

25/5 2024

 
Ingen bild

El,isabet Lann

Torsdag 30 maj 21:55



Hej!

Jag har fått följande fråga vidarebefordrad till mig –

Avser du att tala svenska på EU-parlamentets plenarmöten eller inte? Motivera gärna ditt svar!

Ja, jag avser att prata svenska. Skälet till det är att jag ser ett stort värde i att värna de europeiska språkens plats i EU. Men också för att språk är makt. Jag är noga med hur jag uttrycker mig och skulle aldrig kunna uttrycka mig lika precist på ett språk som inte är mitt modersmål. Man blir därmed oundvikligen något försvagad och begränsad när man talar ett annat språk än det egna. Om alltfler väljer att tala engelska under plenarmöten riskerar det i förlängningen att leda till en försvagning av representationen från de olika länderna. Det skulle riskera att ytterligare öka klyftan mellan de folkvalda och väljarna i respektive land.



Med vänlig hälsning,

Elisabet Lann
Kristdemokraterna

 
Ingen bild

Svante Linusson

Fredag 31 maj 14:30

Hej!

Det kommer jag säkert göra för det mesta. Jag gillar språk och kommer sökert att försöka prata även tyska, engelska och franska om jag ser en poäng med det, även om jag kommer behöva öva en del då 🙂.

Jag driver hårt frågor kring AI i det här valet. En av de viktigaste är att EU måste se till att utveckla AI på unionens alla språk. De som utevcklas i USA är fenomenala på engelska, men har inte alls lika bra språkkontroll på svenska. Det behöver vi ha. Både för privat bruk, men också t ex för att kunna använda dem för att effektivisera svensk byråkrati.

mvh

Svante Linusson
Centerpartiet

 
Ingen bild

Alice Teodorescu Måwe

Fredag 31 maj 15:26

Hej,

Alice Teodorescu Måwe svarar att hon kommer att tala svenska!

Med vänlig hälsning,
Tove Fridman
Kristdemokraterna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 25 juni 08:00

De flesta ord på kinesiska består av ett eller två tecken. Så om du vill läsa eller skriva kinesiska bör du kunna 5 000-7 000 tecken - det är så många som ofta används i vardagsspråket eller i media. Det finns dock otaliga kombinationer av dessa teck...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 24 juni 08:00

Denna intervju gjordes den 24 april av en företrädare för Swebbtv med Per-Åke Lindblom, Språkförsvaret.   Fråga: Vilka är ni i Språkförsvaret och varför startade ni?   Svar: Språkförsvaret är partipolitiskt obundet nätverk, som står på tre b...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 23 juni 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång   Sven-Ingvars: När solen färgar juninatten   Söndagens svenskspråkiga dikt   Juninatten    Nu går solen knappast ner, bländar bara av sitt sken. Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 22 juni 18:51


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)   ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 22 juni 10:00

Er bevaring av nordisk identitet gjennom språket en tapt kamp?   Joakim Reigstad skriver på Foreningen Norden:   Ja, hva tror du? La oss gå tilbake til 31. oktober i fjor. De nordiske statsministerne var samlet til Nordisk råds 75te sesjon. ...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards