Direktlänk till inlägg 13 februari 2025
Kolehmainen, Lydia
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Languages, Department of Scandinavian Languages.
2024 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]
I Sverige har engelska kommit att bli ett allt vanligare undervisningsspråk på de internationaliserade universiteten och högskolorna. Engelskans starka ställning inom den högre utbildningen har länge skapat debatt inom den svenska språkpolitiken. En tidig farhåga var att svenskan inte längre skulle utvecklas som vetenskapsspråk när forskning och undervisning till största del sker på engelska, och att det på tid skulle göra att svenskan inte längre kunde användas inom den domänen. Senare har även studenternas inlärningsförmåga kommit att diskuteras då forskning visat på att studenter presterar sämre när undervisningen inte sker på deras modersmål. Med den här uppsatsen vill jag kartlägga användningen av engelska i undervisningen vid Uppsala universitet, samt undersöka om studenter och lärare upplever att undervisningsspråket påverkar deras prestationer i studier och arbete. Jag gör också en jämförelse av resultatet med universitetets språkpolicy för att se hur universitetets språksituation förhåller sig till denna. Detta gjordes genom en enkätundersökning bestående av två enkäter där den ena skickades till studenter och den andra till lärare, på vilka 142 studenter respektive 94 lärare svarade. Resultatet från dessa enkäter visade att engelska användes i en stor del av undervisningen och att andelen ökat sedan tidigare undersökningar. Utifrån resultatet visade det sig även att det fanns både styrkor och svagheter i hur universitetet följer sin språkpolicy. Det fanns en utbredd medvetenhet kring universitetets flerspråkiga miljö, och språkfrågan verkade engagera många lärare. De brister som fanns handlade främst om arbetet med att främja det svenska fackspråket. Många studenter och lärare ansåg t.ex att svenskan inte var tillräcklig för att använda i undervisning och vetenskapligt skrivande.
Uppsatsen kan laddas ner här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Ystads Allehanda berättar: ”Nordic International School tar bort kravet på skoluniform och inför istället en skoltröja eller t-shirt som blir frivillig att bära. Beslutet har fattats mot bakgrund av tidigare kritik från Skolinspektionen.&...
Till Språkförsvaret Jag irriterar mig mycket på att några av de svenskaste företeelserna i vårt land, nämligen Sveriges radio, Sveriges television och Utbildningsradion, sammanfattningsvis blir benämnda "Public service". Man borde åtminst...
Sara Lövestam skriver idag i Svenska Dagbladet bland annat: ”Regeln upprätthölls sedan, med undantag för åren 1973–1976, i flera decennier. År 1999 skrotades den slutgiltigt (?) och Sverige skickade omedelbart ett bidrag på engelska...
I P4 extra i tisdags intervjuades en sjuttonåring i Uddevalla vid namn Elvis Corell Svensson, som har ett språkintresse utöver det vanliga. Han har lärt sig flytande spanska genom att lyssna på spanska filmer, serier och poddar, läsa böcker på spansk...
Undertecknad har en prenumeration som gör att jag kan läsa Gefle Dagblad på nätet. Föregående blogginlägg berättar om intervjun med Språkförsvarets nya ordförande, och jag tycker det var en så bra intervju med utmärkt argumentation av Olle Käll att j...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"