Alla inlägg under mars 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 31 mars 2020 15:16


 
  

Så långt ifrån Waynes Coffees urvattnade, standardiserade och likriktade fikaställen som det går att komma. Att man dessutom kan lämna parlören hemma, gör det hela än bättre.

 
Heja på!
 
Per-Owe Albinsson
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 31 mars 2020 08:00

 

"Blir alltid lika glad när det är ett svenskt namn på produkten, inte alls självklart i dessa dagar", skriver Ulrica Falk på Språkförsvarets vänner.

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Hej!


Jag har hittat er trevliga hemsida, men får bara upp den engelska versionen. Eftersom jag har svenska som modersmål(som sannolikt de flesta av era kunder)  önskar jag komma in på er hemsida med svensk text.


Bästa hälsningar

Lars Göran Asmundsson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 30 mars 2020 08:00

"Internationella" engelska skolans och liknande skattefinansierade språkbytesskolors blotta existens i Sverige är också tecken på ett galet självskadebeteende  - se denna artikel - som måste få ett slut. Helst igår!


Ja! Varför håller vi i Sverige på och köpslår om vårt språk på ett sätt som inget annat land tillåter?


Också språkförsvarare 

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 mars 2020 12:33

En engelsman ifrån Stoke

han kände att nått var på tok.

Han ville så gärna

nå svenskens kärna

Men på språket han ej blev så klok!


Stig Engzell

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 mars 2020 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Sven-Bertil Taube med orkester under ledning av Ulf Björlin - Beatrice Aurore av Harriet Löwenhjelm


Söndagens svenskspråkiga dikt


Tag mig. - Håll mig. - Smek mig sakta


Tag mig. – Håll mig. – Smek mig sakta. Famna mig varligt en liten stund.

Gråt ett grand – för trista fakta.

Se mig med ömhet sova en blund.


Gå inte ifrån mig. – Du ville ju stanna, stanna tills själv jag måste gå?

Lägg din älskade hand på min panna. Än en liten stund är vi två.


I natt ska jag dö. – Det flämtar en låga. Det sitter en vän och håller min hand.

I natt ska jag dö. Vem, vem ska jag fråga, vart ska jag resa – till vilket land?

I natt ska jag dö. – Och hur ska jag våga?


Harriet Löwenhjelm


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 


Jag har retat mig på det tilltagande användandet av det direrektinlånade uttrycket "comfort zone".Låneord som inte på något sätt alls anpassas till det svenska språket har den inverkan på mig.

 
Så mycket gladare jag blev när vi nu kan lägga ordet "trygghetszon" till vårt språk.
 
Uppmärksam
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Av Nätverket Språkförsvaret - 28 mars 2020 12:32

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards