Alla inlägg under november 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 30 november 2023 08:00

”En ny studie visar att hälften av en grupp om 130 universitetslärare inte har bättre kunskaper i engelska än svenska gymnasieelever. – Sannolikt har de ganska stora problem i interaktionen med studenter, säger Hans Malmström.

 

Universitetsläraren har refererat en tidigare studie av Hans Malmström, biträdande professor i fackspråk och kommunikation vid Chalmers, som visar att svenska studenter lär sig sämre och oftare hoppar av studierna om de får undervisning på engelska.


Nu har Hans Malmström tillsammans med kollegor kommit med en ny studie av den andra sidan av myntet. Nämligen hur bra lärare som ska undervisa på engelska själva behärskar engelska. Man har testat ordkunskapen hos 130 universitetslärare inom STEM-ämnen på tre olika svenska lärosäten.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 november 2023 08:00

 

Den delade spädbarnsladan kan man hitta hos H&M.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 november 2023 15:00

Studera i Finland vid Högskolan Novia! Du som svensk eller nordisk student är välkommen att söka till Novia! Att plugga i Finland ger dig en utlandsupplevelse, med trygg samt bekant kultur och miljö. Du får studera på svenska och finskan ställer inte till med problem i dina studier. Skicka in din ansökan på studieinfo.fi 13-27.3.2024


Se vidare information här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 november 2023 12:00

I texten talas det om den stora migrationens inverkan på det svenska språkets ställning.


Enligt min mening så har de engelskspråkiga förskolorna och skolorna dock en betydligt större negativ inverkan när det gäller det svenska språkets ställning som samhällsbärande.


Att tillåta undervisning på ett främmande och i landet icke-officiellt språk, i den omfattning som sker i Sverige idag, innebär de facto en form av självkolonisation.


Per-Owe Albinsson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 november 2023 08:00

Angående: Kronprinsessan Victoria och hennes fantastiska minnestal på strålande tyska i Förbundsdagen i Berlin den 19/11-2023:

 

Vi ser ofta på europeiska tv-kanaler via parabolen. Det är ett lite annorlunda utbud i dessa länder än på svenska tv-kanaler.


Igår eftermiddag hamnade vi på tyska kanalen ARD/TV1. På tv-kanalen ARD började då en direktsändning om firandet av Tysklands nationella minnesdag (19/11) för krigsoffer, med kronprinsessparet som inbjudna gäster.


Efter ett antal anföranden och tal av bland andra tyska politiker, stod plötsligt vår kronprinsessa Victoria i talarstolen i Förbundsdagen (Riksdagen) i Berlin. Vad överraskande! Till vår stora glädje och förvåning höll Victoria sitt minnestal på perfekt tyska. 


Talet handlade bland annat om Sveriges och Tysklands nära relationer genom historien. Ja, hon gick ända tillbaka till Hansatiden. I talet tog hon givetvis också upp världskrigen och dagens oroliga världssituation med krig mellan Ryssland och Ukraina och kriget mellan Israel och Hamas.


Hennes tal varade cirka 10-15 minuter. Efter talet fick hon rungade applåder av både tyska politiker och åhörare. Även prins Daniel såg glad och nöjd ut.


Jag sade: "Vilken fantastiskt fin marknadsföring för Sverige!" Kronprinsessa Victoria var klädd i en enkel och elegant svart klänning. Vi blev lite överraskade över hennes utmärkta tyska. Vi har nämligen aldrig tidigare hört Victoria tala sin mammas, drottning Silvias, modersmål. 


Förbundspresident Frank-Walter Steinmeier med fru hade bjudit in Victoria och Daniel till denna minnesstund i Berlin.


Avslutningsvis: En fantastisk tv-upplevelse med kronprinsessan Victoria i centrum. Vilken fin marknadsföring för Sverige, vill jag påstå! Jag blev rojalist igen!


C-G Pernbring                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Helsingborg 


(Insändaren publicerades i Helsingborgs Dagblad/HD den 23/11-2023 och på hd.se den 1/12-2023. Också i Göteborgs Posten/GP den 3/12-2023).



(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

                                                                                                                                                                    

Av Nätverket Språkförsvaret - 27 november 2023 16:52

Författaren Björn Ranelid, som tidigare förärats Språkförsvarets hederspris, publicerade följande appell på Facebook idag. Björn Ranelid har 72 000 följare på Facebook.


Jag vill starta en fredlig revolution för det svenska språket och dess ställning och betydelse i riket Sverige. Jag menar allvar i en helig mening.


Jag blir gärna ledaren i skrift och i tal och jag vill inte ha någon lön i pengar för det arbetet och ingen ära eller berömmelse.


Denna uppmaning är viktigare för dig och alla andra människor i Sverige än vad styrräntor, väderleksrapporter, politiska strider och oräkneliga röster och texter på de digitala kanalerna är.


Det gäller bokstavligen våra barns framtid i Sverige och deras förmågor och färdigheter att kunna tala, skriva och att utbyta tankar, åsikter och sina personligheter. Blott deras liv och hälsa är viktigare. Jag har fem barnbarn.


Endast ett fåtal av Sveriges barn och ungdomar behärskar en handstil, när de skriver. Det är en tragedi.


Jag vill inte ens ha ett tack, ty jag ämnar göra det av ren kärlek till mitt modersmål som jag önskar att alla invandrande människor och redan bofasta med främmande härkomst skall lära sig.


Språket är överordnat allt arbete och alla beslut, debatter och omröstningar i den svenska riksdagen och regeringen.


Det är ett vetenskapligt och empiriskt faktum som ingen vettig och sanningsenlig politiker eller annan person kan bestrida.


Det talas åtminstone 150 olika modersmål i Sverige i dag. Många människor som bor här talar och skriver en bristfällig och undermålig svenska eller rentav inte alls vårt nationalspråk.


Svengelska är inte ett språk; det är ett enfaldigt läte, en styggelse och en slapp ovana.


Nu vill jag att var och en av er sprider denna appell till så många människor som möjligt är. Det har hänt att cirka 1 500 000 personer har läst ett av mina inlägg här på min officiella Facebooksida. Nu vill jag ha ännu fler som medverkar.


Jag vill inte ha några bråk här, inga elaka och onda ord som en följd av min uppmaning nu. Lägg undan alla möjliga strider och glöm alla tänkta personangrepp.


Jag har aldrig använt en svordom i hela mitt liv och aldrig slagit en människa.


Jag har undervisat i svenska för invandrare i nästan tre år och i det svenska språket i fjorton år på ett gymnasium. Då lärde jag mig mycket om min nästa och elevernas hemländer. Det har jag haft nytta av som författare.


I fyrtio år har jag framträtt på nästan 5 000 platser och scener i Sverige och talat om språket och litteraturen. Jag har skrivit fyrtio böcker och flera tusen artiklar, essäer och krönikor i olika ämnen.


Mina böcker har sålts i över 1 000 000 (en miljon) exemplar och ännu fler har läst dem. Ni har hört min röst i televisionen, radion och i ljudböckerna som jag läst in. Då har jag försökt att förmedla skönheten och den gränslösa betydelsen av det svenska språket i djup och bredd.


Jag kommer inte att tystna så länge jag kan tala och jag lägger inte ned min penna förrän kroppen och själen hindrar mig.


Vänligen Björn Ranelid, måndagen den 27 november i nådens år, i respekt och kärlek till alla mina läsare och lyssnare.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 27 november 2023 08:00

Dagens Nyheter skriver:


”Förskolan Myrlejonet i Täby blev engelskspråkig från en dag till en annan. DN har skrivit om hur barnen plötsligt inte förstod vad personalen sa. Även i Stockholm har kritik riktats mot Futuraskolans förskolor, av samma skäl.

Ärendet började med en tillsyn 2011 som visade stora brister på tre av Futuraskolans förskolor: International Pre-School Brahegatan, International Pre-School Brunbärsvägen och International Pre-School Warfvinges Väg. Efter flera tillsynsbesök och upprepade förelägganden om att åtgärda brister satte Stockholms stad ner foten 2015.

– Vi vitesförelade förskolorna för att de inte följde läroplanen i maj 2015. De har hela skalan, allt från vite till vanligt föreläggande till anmärkning, som är mildare, säger Anna Rydin, enhetschef på förskoleavdelningen hos Stockholms stad.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards