Alla inlägg under november 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 30 november 2022 10:30

De flyttade från USA till Ånäset – pendlar till batterifabriken i Skellefteå varje dag |


"Lär sig svenska i bilen", påstår de!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 november 2022 08:00

Hur stort är ditt ordförråd? Testa dina kunskaper på dessa tio kniviga ord. Förklaringarna kommer från Svenska Akademiens ordböcker.


Gå vidare till testet här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 november 2022 19:22


   


Stäng denna språkbytesskola, för gott!


Uppmärksam

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 november 2022 08:00

...efter två (!) veckors sommarskola med rektorn! 


ABC 123


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 27 november 2022 14:00

När jag går på Storgatan i Växjö hör jag plötsligt en röst som tjoar på engelska: ”Hoh, hoh, hoh, Merry Christmas!” Därefter börjar den hurtfriska rösten sjunga ”Jingle Bells”. På min högra sida står en konstgjord, rödklädd jultomte med långt, vitt skägg. Mitt humör sjunker till minusgrader. Det hade varit annorlunda om en liten, gråklädd gårdstomte hade stått där och önskat ”God jul”. Det hade värmt mitt hjärta.


 


Jag vandrar vidare till Akademibokhandeln för att köpa julkort. Snart får jag syn på ett julkort som jag verkligen vill ha. Det föreställer en tomte som speglar sig i en isig skogstjärn. När jag drar upp julkortet står det till min besvikelse ”MERRY CHRISTMAS” på det. Först därefter upptäcker jag skyltarna ”Internationella kort” på denna hylla. Ordet ”internationell” har på något märkligt sätt blivit synonymt med ”engelsk”.


 


Efter att ha ondgjort mig över engelskans utbredning i Sverige, landet där svenska är huvudspråk, vänder jag på klacken och lämnar tomhänt bokhandeln.


Christina Johansson


(Texten publicerades som insändare i Smålands-Posten den 7/12 2022)

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 27 november 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Moonica Mac - Den himmelska friden


Söndagens svenskspråkiga dikt


Tänd ljus


Låt intet mörker hindra dig 

att söka Ljuset.

Och när du funnit det, 

låt andra se, 

pröva, övertyga sig.


Vill du, att ljus ska leva, 

tänd då hos andra 

samma längtan.


Tänd frimodighetens ljus

i rädslans mörker,
tänd rättens ljus 

i korruptionens mörker,

tänd frihetens ljus 

i ofrihetens mörker,
tänd Trons ljus 

i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus 

i förtvivlans mörker,
tänd Kärlekens ljus 

i dödens mörker.


Tänd ljus!


Bo Setterlind

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 26 november 2022 08:00

Båtliv skriver:


”Call of the Unseen är ett fantasydrama, inspelat i Sverige, men på engelska. Filmen har släppts på en lång rad av hyr- och köpfilmsplattformar i Norden; SF Anytime, Viaplay, iTunes och Google Play. Filmen har medverkat på internationella filmfestivaler och redan vunnit nio priser.”


"Svensk" långfilm – på engelska... men... gott om dollar... så vad tusan... eller?


POA

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 25 november 2022 13:00

Det är mycket prat om att stärka svenska språket inom olika samhällsområden av våra folkvalda.


Allt emedan engelskan succesivt har tillåtits att växa sig allt starkare på vårt officiella huvudspråks bekostnad. Detta oavsett färg på sittande regering.


Därför blir min uppmaning som språkförsvarare till väljarna inför kommande val. Debattera, ifrågasätt och protestera när ni ser språkliga missförhållanden. I det vardagliga som i det stora. Ställ politiker till svars! Varför inte bli medlem i Språkförsvaret och bidra till vårt arbete.


Framförallt: Se till vad politikerna gör och inte vad de säger då du lägger din röst.


Det är vi svenskspråkiga själva som måste stå upp för vårt språk! 


Per-Owe Albinsson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards