Senaste inläggen
Personligen är jag dock högst tveksam till om texten överhuvudtaget ska/behöver finns på något annat språk än svenska i en kyrka i en ordinär svensk småstad - Det skulle enligt mig vara på de nationella minoritetsspråken i så fall!
ABC 123
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Undertecknad bor i Stockholm men har under åren ofta varit i Skåne och då bland annat i Ängelholm. Därför har jag ett stort intresse för av vad som sker i närområdet.
Jag läste nyligen en intressant insändare angående språkbytesskolan Internationella engelska skolans (IES) eventuella etablering på orten och där skribenten, C-G Pernbring, ställer ett antal frågor till kommunalrådet Robin Holmberg (M) angående den eventuella etableringen. Vad jag kan se har Holmberg inte besvarat frågorna. Enligt mig vore det klädsamt om Robin Holmberg, högsta politiker i kommunen, nu besvarar dessa för invånarna så viktiga frågor. Där IES har etablerat sig runt om i landet har skolan påverkat både andra skolor samt kommunens ekonomi starkt negativt. IES figurerar även ofta i texter som rör glädjebetyg, ekonomisk överkompensation via skolpengen, segregerande skolköer med positivt elevurval och ökad skolsegregation som följd, låga lärarlöner samt låg lärartäthet. Vidare även stora vinster som lämnar så väl svensk välfärd som landet överhuvudtaget till förmån för svårhittade riskkapitalister utomlands.
Sist och viktigast av allt: IES tillåts, fullt skattefinansierat via skolpengen, att degradera det svenska språket till ett andraspråk, då engelska och inte svenska som vore det fullkomligt naturliga, är arbetsspråk på skolan.
Svenska är inte vilket språk som helst, utan Sveriges officiella huvudspråk sedan 2009 och de-facto-huvudspråk sedan urminnes tider. Engelska har å sin sida ingen som helst officiell ställning i Sverige. Dessutom tillhör svenskar världseliten vad gäller engelskkunskaper även vid traditionell undervisning. Vad ska vi då med skattefinansierade (som dessutom även trycker hårt på anglosaxisk kultur) språkbytesskolor till?
Ja, vad anser egentligen Robin Holmberg om IES verksamhet? Nu sällar även jag mig till de medborgare som anser att lokalpolitiker är skyldiga oss medborgare svar på ovanstående, minst sagt, relevanta fråga. Det är ytterst våra samhällsgemensamma skattepengar samt våra barns kunskaper i samt känsla för sitt eget modersmål som det handlar om.
Robin Holmberg, vi väntar på ditt svar!
Per-Owe Albinsson
(Insändaren i delvis annan version publicerades i Helsingborgs Dagblad/NST och dess Ängelholmsedition den 18/7 2021)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
...och inget krångel på utrikiska (ni vet vilket språk jag syftar på.)
Tack för det!
Sunt förnuft
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Söndagens svenskspråkiga sång
Mats Paulson - Visa vid vindens ängar
Söndagens svenskspråkiga dikt
Observera att ”hand” i den tredje strofen hör till den första versraden!
BEATRICE-AURORE
I gamla sta'n, vid Kornhamnstorg,
i Hallbecks antikvariat
en gammal drömbok köpte jag
i folioformat.
Sen drömde jag förliden natt
om Beatrice-Aurore.
Det är en gammal käresta
väl död sen många år.
Hon stod mig när, hon tog min hand,
hon manade mig: Kom!
Med ens förstod jag, att hon var den enda jag tyckt om.
Vi gingo i en lindallé
på gula våta blad,
och tårar sköljde på min kind
och jag var ändå glad.
Vi gingo länge hand i hand
och talade som barn.
Så stodo vi med ens framför
en gammal väderkvarn.
Jag sade: Beatrice-Aurore,
säg vill du bliva min?
Ta fatt mej då! hon ropade
och slank i dörren in.
Och jag sprang in och letade
i alla dunkla vrår
och ropade, men ingenstans
fanns Beatrice-Aurore.
Jag vaknade vid att jag grät
och kände hjärtats sting,
och i min drömbok sökte jag,
men där stod ingenting.
Harriet Löwenhjelm
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
(Texten är hämtad från Foreningen Nordens webbplats)
Foreningen Norden er mot dubbing av skandinaviske programmer og mener språkfellesskapene i Norden må styrkes.
Vi deltar aktivt i kampen mot fordummende dubbing av skandinavisk barne-TV og vil styrke nabospråkforståelsen, som gjør at over 20 millioner nordboere i dag kan kommunisere med hverandre på skandinavisk.
Derfor tilbyr vi også læremidler til skolen og skaper møteplasser for barn og unge, der de får oppleve hvor lett det er å forstå dansk, norsk og svensk.
Vi har også lansert en nettbasert læringsplattform for nabospråk – nordeniskolen.org – sammen med våre søsterforeninger i de andre nordiske landene.
Visste du at:
• 80-90 prosent av danske, norske og svenske ord er identiske eller like
• Språkfellesskapene i Norden gir folk tilgang til et felles studie- og arbeidsmarked
• Kultur- og språkfellesskapet vårt styrker Norden som region
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Den inledande texten är hämtad från en artikel, ”Professorn: Glädjebetyg vanligast på friskolor”, i Skolvärlden den 30 maj 2018:
”Koncernen Internationella engelska skolans (IES) verksamheter ligger alla över det nationella betygsgenomsnittet. Men två tredjedelar av det försprånget beror enligt den nya studien på generös betygssättning snarare än goda prestationer.
– Det finns vissa skillnader mellan de stora koncernerna Academedia, IES och Kunskapsskolan, men alla friskolegrupper är generösa i sin betygsättning enligt mina resultat, säger Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och författaren bakom rapporten.
Han är inte förvånad över resultatet – studien följer på Skolverkets rapport i februari som visade att elever från fristående skolor har högre betyg än elever på kommunala skolor, men klarar sig sämre på högskolan.”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Det kan också tolkas som ett framtidsscenario. Sverige existerar inte längre, språkligt och kulturellt, endast dalahästen finns kvar som historisk symbol.
Allt möjliggjort av naiva och anglofila politiker.
Medlem
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"