Direktlänk till inlägg 22 juni 2008

Stockholm - the Capital of Scandinavia?

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 juni 2008 19:28


Maria Ewert, kommunikationschef för Stockholms Business Region AB

(webbplatsen finns bara på svenska och engelska) , har besvarat ett brev från Per-Owe Albinsson med flera medlemmar i nätverket Språkförsvaret, i vilket de kritiserar varumärket ”Stockholm – The Capital of Sweden”. Hon skriver i sitt svar:

 

Vad gäller Stockholm – The Capital of Scandinavia – är det ingen kampanj utan en långsiktig positionering av Stockholms stad. Målet är att Stockholm ska bli norra Europas ledande tillväxtregion år 2010. Avsikten med varumärkesarbetet är att locka utländska investerare och besökare hit till vår vackra stad. Näringslivet, Stockholm stad och 47 av regionens kommuner står bakom varumärket.”

 

Det är egentligen två frågor som måste kommenteras: dels fokuseringen på engelska som ”varumärkesspråk” och dels det lämpliga i att utnämna sig själv till Skandinaviens huvudstad.

 

Gästnätter från utlandet anses vara den säkraste måttstocken på turisternas nationella fördelning. Enligt NUTEK:s ”Fakta om svensk turism och turistnäring 2008” fördelade sig de utländska turisternas gästnätter (i tusental) enligt följande:

 

Norge  2823

Tyskland 2109

Danmark   953

Nederländerna 697

Storbritannien 636

USA   441

Finland 414

Italien 261

Frankrike 259

Schweiz 209

 

(De största ökningarna, d.v.s över 10 procent, jämfört med 2006, gällde turister från Schweiz, Ryssland, Spanien, Polen och Kina). Turister från engelskspråkiga länder svarade alltså för 1077 gästnätter, något mer än Danmark, och drygt hälften av gästnätterna för de tyska turisterna.

 

När det gäller utlandsinvesteringar i Sverige stod Kina, USA, Tyskland och Norge för merparten av dessa under 2006 enligt en artikel  i Veckans Affärer. Kina och Indien ökade sina investeringar mest.

 

Mot denna bakgrund är det svårt att förstå den ensidiga fokuseringen på engelska språket. Maria Ewert besvarar inte frågan varför detta ”varumärke” måste formuleras på engelska. Ingår det i definitionen av begreppet varumärket att det måste formuleras på engelska? Är syftet att enbart locka investerare och besökare med engelska som modersmål till Stockholm med omnejd? Tror man att investerare och besökare, som inte har engelska som modersmål,  blir speciellt imponerade av ett engelskspråkigt varumärke? Blir ens britter, irländare och amerikaner det? Varför positionerar sig Stockholm stad inte med mångspråkighet som varumärke? Säljer man inte mest om man kommunicerar med kunden med hans/hennes eget språk? SL:s beslut att genomföra guidningar av tunnelbanekonst enbart på svenska och engelska ligger i linje med den andefattighet, som ligger bakom varumärket ”the Capital of Scandinavia”.

 

Maria Ewert påstår att ”den information som är förknippad med de budskap och argument som ligger till grund för varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia – är korrekt eftersom den bygger på fakta och källor. Skälet till detta är att vi anser att det inte håller att jämföra värderingar. Källorna och statistiken är namngivna.”


Det finns inget land som heter Skandinavien och följaktligen finns det heller inte någon huvudstad i Skandinavien. Var finns fakta och källor för detta påstående? Vanligen används termen Skandinavien i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge. Skandinavien ska inte blandas samman med begreppet Norden.


Enligt Företagsplats Stockholmuppfyller Stockholm alla de krav man kan ställa på en plats som vill kalla sig Skandinaviens huvudstad.  Till grund för budskapet ligger tre huvudargument:


  • Skandinaviens naturliga mittpunkt
  • Skandinaviens ekonomiska centrum
  • Skandinaviens tongivande kulturstad
 

Det är naturligtvis märkligt med en plats ”som vill kalla sig” något. Om Skandinavien endast omfattar Sverige, Danmark och Norge, så utgör Stockholm knappast en ”naturlig mittpunkt”. Den ligger i så fall åt göteborgshållet. Företagsplats Stockholm motiverar ”Skandinaviens huvudstad” med massor av ”fakta”: ”tongivande kulturstad”, ”form och design i världsklass”, ”ett unikt utbud av gallerier och museer”, ”internationell matkultur”, ”innovationscentrum, med bland annat IT och miljöteknik i världsklass” och ”världsledande akademiska institutioner” Det kryllar av värderingar i motiveringen, i motsats till vad Maria Ewert påstår. Det skulle föra alldeles för långt att granska dessa värderingar, men uttryck för fakta är de absolut inte.



Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 juli 08:54

  I en ledare i Expressen tar Ann-Charlotte Marteus upp ett fenomen som jag själv noterat: att företeelser som inte är några nyheter framställs som något nytt och märkvärdigt med engelska (läs amerikanska) termer. Som t ex ”savoring”. S...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 11 juli 13:00

Vet du att en svensk läsare förstår 75 procent av orden i en norsk text? I juli lyfter vi norska och norsk litteratur under rubriken "Månadens språk" och tipsar om allt från Nobelpristagare till stickböcker. Många av dem finns även översatta till sve...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 10 juli 16:02

Aftonbladet berättar:   ”Göteborgs ska bygga ett nytt stationshus värt 870 miljoner kronor. Det nya bygget ska också få ett nytt namn: Göteborg Grand Central. – Det är ju klart att rent Göteborgsmässigt så hade man ju kunnat komma p...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 9 juli 13:00

"Sverige är unikt i ett ödesmättat avseende: Vi talar svenska.   Våra lagar är skrivna på svenska. Vår historia är skriven på svenska. Vi sjunger sånger, läser dikter och använder ordlekar som bara funkar hos oss. Att hålla den kulturen vid liv ä...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 8 juli 13:00

Micheál: "Jag är irländare och finner det obegripligt att ett land verkar vilja överge sitt språk frivilligt.   Det kämpas hårt för att iriska ska överleva men ingen tror att det blir hela landets vardagsspråk igen. Skillnaden är att vårt språk u...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards