Senaste inläggen
Rubriken – men utan frågetecken – är hämtad från ett twittermeddelande av Marcus Larsson, tankesmedjan Balans. Han länkar till en debattartikel i Dagens Nyheter av moderaterna Ulf Kristersson och Lars Hjälmered. Marcus Larsson måste syfta på detta stycke i debattartikeln:
”Storsatsa på svenska språket, med början redan vid BVC och språkscreening. Obligatorisk språkförskola från tre års ålder för alla barn med språkliga behov. Och skolans personal i utanförskapsområdena måste vara välutbildad och tala god svenska.”
Om de båda företrädarna för moderaterna menar allvar med att ”storsatsa på svenska språket”, borde de naturligtvis också gå i spetsen för en kampanj att avveckla de engelskspråkiga friskolorna. Nu tror jag inte att de båda företrädarna menar allvar, eftersom moderater verkar vara de ivrigaste tillskyndarna av engelskspråkiga friskolor, särskilt Internationella Engelska Skolan. Därför tror jag också att Marcus Larsson egentligen är ironisk.
Per-Åke Lindblom
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Webbplatsen School Parrot (Skolpapegojan) registrerar elevers och vårdnadshavares omdömen om skolor och utbildningar.
18 personer har till dags dato avgett omdömen om Internationella Engelska Skolan (IES) i Enskede . Medelvärdet är 2,5 (av 5 möjliga). Underlaget är naturligtvis alltför begränsat för att dra några bestämda slutsatser om vad flertalet elever och vårdnadshavare anser om IES, men nog finns det repor i fasaden.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Ja, hur ska man annars tolka deras hållning när det gäller den svenska skolan, sett ut ur ett språkligt perspektiv.
Denna gång är det Moderaterna som säger sig vilja "storsatsa" på det svenska språket i skolan. Samtidigt är partiet ett av de partier som är mest positivt till språkbytesskolorna, vilka har tillåtits att växa till sig likt kvickrot.
Fler som har svårt med ekvationen?
Per-Owe Albinsson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Enligt en nyligen publicerad rapport från Språkrådet tar engelskan över alltmer inom svensk högre utbildning och forskning, både som undervisningsspråk och publiceringsspråk, och framför allt inom humaniora och samhällsvetenskap. Detta kommenteras i en artikel i Universitetsläraren:
”Rapporten pekar på tre vägar att gå. Den ena är att staten, lärosätena, lärare och studenter bestämmer sig för att anglifieringen måste stoppas.
– Om det ska lyckas måste det till mycket kraftfulla, systematiska, medvetna åtgärder, säger Hans Malmström.
Motsatsen är att kapitulera inför engelskans utbredning.
– Det är lite hårdraget ungefär där vi befinner oss i dag. Anglifieringen får fortgå utan att vi gör så mycket.
Det tredje är en slags mellanväg om att skapa en parallellspråkighet, där engelskan och svenskan på ett bra sätt kan samexistera och befrukta varandra i lärandemiljöer och inom ramen för forskning.
– Det är lättare sagt än gjort, det är inte lätt att få en produktiv samexistens av svenska och engelska. Visa mig något land där parallellspråkighet har lyckats fullt ut, där det inte blir ett nollsummespel! Jag har inte sett något exempel på att det fungerar, säger Hans Malmström.”
Problemet uppmärksammades redan 2007 av Språkförsvaret, som utarbetade skrivelsen Förslag till språkpolitik för högskolan, vilken just innehöll förslag om mycket kraftfulla, systematiska och medvetna åtgärder för att sätta stopp för engelskans expansion på svenskans bekostnad. I skrivelsen kritiserades också teorin om parallellspråkighet som lämpligt motmedel; i stället förordades mångspråkighet.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Läste i NST under veckan att ett par nya skolor planeras i Ängelholm. Det är väl ännu inte helt bestämt och avgjort vilken skola som ska placeras på Fridhemsområdet respektive på Adolfältsområdet. Men i nuläget har tydligen redan en kommunal skola med idrottsinriktning fått klartecken för etablering på Fridhemsområdet. Det ska byggas en kommunal skola och en friskola i kommunen. Varför inte göra en folkomröstning om skolsituationen i Ängelholms kommun?
Oftast när jag läser om skoletableringar i svenska kommuner, så är det ofta en skola med idrottsprofil eller Internationella engelska skolan (IES) som är aktuella. Ska vi egentligen bara få en typ av oligopol på idrottsskolor eller engelska skolor i framtiden? Är det inte tid att bredda skolutbudet?
Varför inte istället återetablera en nygammal skolvariant? Jag rekommenderar då en skola med humanistisk inriktning(humaniora). På denna skola ska eleverna kunna studera de moderna EU-språken franska, tyska och/eller italienska/spanska. Givetvis finns även engelska på schemat. Dessutom svenska med litteraturhistoria och med inslag av allmänspråkkunskap samt historia/kulturhistoria. Detta ska i så fall vara huvudinriktningen. Men även övriga traditionella skolämnen bör ingå som exempelvis matematik, NO -ämnen och SO -ämnen.
Vi kan väl ändå inte bara utbilda idrottare och "engelsktalande" på svenska skolor i framtiden? Det blir för inskränkt! Detta är mitt tips till Ängelholms politiker.
PS. Första undervisningsspråk på skolorna ska givetvis alltid vara vårt modersmål, svenska. Vi lever och bor ju i Sverige, ett EU-land.
C-G Pernbring
(Insändarenpublicerades i NST/HD, Ängelholm, den 16/2 2022)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
På sportaffären Stadiums svengelska skylt står med jätteversaler ”SALE”. Därunder syns Språkförsvarets klistermärke ”Spika svenska i Sverige! Följ den svenska språklagen”. Under denna uppmaning kan man följa en pil som pekar på en alltigenom svensk text: ”VINTERREA på mängder av varor. Röd prislapp gäller.” Texten på svenska bådar gott för framtiden.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Denna artikel tål verkligen att repriseras. För det är ju så att vi idag har ett skolsystem där våra folkvalda godkänner att svenska språket, fullt skattefinansierat via skolpengen, sätts på undantag och trängs undan av engelska.
Jag syftar naturligtvis på de snabbt expanderande språkbytesskolorna, vilkas verksamhet fullständigt krockar med språklagens skrivning om att det allmänna har ett särskilt ansvar för att det svenska språket används och utvecklas.
På vilket sätt utvecklas och används det svenska språket då alltmer av våra skattemedel går till skolverksamhet som i rent kolonial stil bedrivs på engelska?
Det finns en anledning till att inget annat land tillåter denna typ av skolor - politikerna där besitter språklig och kulturell självbevarelsedrift!
När ska svenska politiker vakna? Svenska är ju i de allra flesta fall även våra folkvaldas modersmål.
Valfrihet vad gäller pedagogik är en sak. "Valfrihet" som sätter vårt officiella huvudspråk på undantag är något helt annat. Vi har på helt demokratiskt väg spikat svenskan som vårt officiella huvudspråk. Då ska naturligtvis även undervisningsspråket i grund- och gymnasieskola vara - svenska! Detta är viktigt även ut ett integrationsperspektiv.
Svenska folket har inget som helst problem med engelskkunskaperna vid en internationell jämförelse - även vid traditionell svenskspråkig undervisning.
Låt oss, alla goda krafter, hjälpas åt att föra upp frågan på dagordningen inför höstens val. Denna fråga har tagits ihjäl alldeles för länge.
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Sprkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"