Direktlänk till inlägg 24 maj 2024

Rundbrev till partiernas EU-kandidater

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 24 maj 08:00

(Detta rundbrev kommer successivt att skickas ut till de fem första kandidaterna på varje partis lista inför valet till EU-parlamentet den 9 juni.)

 

Bästa/-e kandidat till EU-parlamentet,


inför valet till EU-parlamentet den 9 juni 2024 skulle Nätverket Språkförsvaret gärna vilja veta vilken syn du har på svenska språkets roll inom EU genom att ställa en enda, enkel fråga:


Avser du att tala svenska på EU-parlamentets plenarmöten eller inte? Motivera gärna ditt svar!

 

Om du inte redan känner till det, har EU alltså ett avancerat simultantolkningssystem. Svaren, som skickas till sprakforsvaret@yahoo.se helst naturligtvis före den 9 juni, kommer att publiceras fortlöpande på Språkförsvarets webbplats – http://www.sprakforsvaret.se/sf/.  Vi tackar på förhand för din medverkan.


Denna fråga vänder sig till de fem första namnen på respektive partis lista.


Nätverket Språkförsvaret
Styrelsen


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

Per-Owe Albinsson

Fredag 24 maj 10:32

Viktigt och högst motiverat

 
Ingen bild

Språkförsvarare

Fredag 24 maj 15:29

Ett runtbrev bör även gå ut från Språkförsvaret kring vad de svenska riksdagsledamöterna samt kommunsryrelsens ordförande plus oppositionens ledare runt om i landets samtliga kommuner anser om engelskspråkiga språkbytesskolor som IES!

 
Ingen bild

Anna Maria Corazza Bildt

Lördag 25 maj 19:20

(Svar från EU-kandidat)

Jag kommer att tala på svenska så mycket som det går.
Det viktigaste är att nå ut till målgruppen. Jag pratar så att människor förstår.
Jag talar många europeiska språk, vilket är en stor fördel. Min erfarenhet av tio år som Europaparlamentariker är att många gånger är det avgörande i en förhandling att prata det språk som de flesta kollegor förstår."

25/5 2024

 
Ingen bild

Philip Sandberg

Lördag 25 maj 19:22

Svenska och spanska, det vill säga mina två modersmål. Naturligt att hålla sig till dem.

Med vänliga hälsningar,

Philip Sandberg

 
Ingen bild

Webbansvarig

Lördag 25 maj 19:24

Svaren på rundbrevet till EU-kandidaterna kommer till att börja med läggas ut här och senare på webbplatsen.

 
Ingen bild

Elisabet Lann

Torsdag 30 maj 17:33

Jag har fått följande fråga vidarebefordrad till mig –

Avser du att tala svenska på EU-parlamentets plenarmöten eller inte? Motivera gärna ditt svar!

Ja, jag avser att prata svenska. Skälet till det är att jag ser ett stort värde i att värna de europeiska språkens plats i EU. Men också för att språk är makt. Jag är noga med hur jag uttrycker mig och skulle aldrig kunna uttrycka mig lika precist på ett språk som inte är mitt modersmål. Man blir därmed oundvikligen något försvagad och begränsad när man talar ett annat språk än det egna. Om alltfler väljer att tala engelska under plenarmöten riskerar det i förlängningen att leda till en försvagning av representationen från de olika länderna. Det skulle riskera att ytterligare öka klyftan mellan de folkvalda och väljarna i respektive land.

Med vänlig hälsning,

Elisabet Lann
Kristdemokraterna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 17 juni 08:00

Den Danske Sprogkreds skriver den 4 juni:   Kongehuset, demokratiet og folkekirken opfattes traditionelt som de centrale begreber i den danske nationalitet, men er det ikke på tide, at vi indsætter det danske sprog i denne række? Burde det danske...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 16 juni 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång   Barbro Hörberg - Förr i världen var himlen blå   Söndagens svenskspråkiga dikt   Vackert väder   Klar låg himlen över viken, solen stekte hett, och vid Haga ringde Hagas gälla vällingklocka ett. Brunnsk...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 15 juni 11:10


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)   ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 14 juni 13:00

Jesper Högström skrev den 11 juni i Dagens nyheter inledningsvis:   ” En anhörig tar examen på det anrika universitetet. Eller rättare sagt, hon tar sin bachelor’s degree. The valedictory ceremony bjuder på musical intermission med fo...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 13 juni 12:43


  (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards