Senaste inläggen
Söndagens svenskspråkiga sång
Daniel Lemma - Sörgårdens tak
Söndagens svenskspråkiga dikt
Ganska nära himlen
Ganska nära himlen
i ett hus som är ganska grått
i ett rum med fina tapeter
bor lilla Liselott
Och hennes vidriga mamma
bor faktiskt också där
hon står vid spisen och röker
och undrar vart Liselott är
Men Liselotts snälla pappa
bor i en annan stad
han bor på en sällsam stjärna
och är både rik och glad
Där sitter han hela dagen
i en soffa av pärlemor
och ingen mer än hans dotter
vet var den mannen bor
Där sitter han hela natten
och skickar blå telegram
och ingen mer än Liselott vet
att dom verkligen kommer fram
För Liselotts taskiga mamma
arbetar i en butik
där staplar hon flaskor på burkar
och är varken glad eller rik
Hon säjer att Liselotts pappa
var ett kräk som hette Sven
som flydde till Tierp med Dolly
och aldrig synts till igen
Han har det väl bra med Dolly
och struntar i Liselott
som är liten spinkig och ensam
och lever på bidragsförskott
Så säjer Liselotts mamma
en ledsen och tanklös tant
som inte vet vad Liselott vet
är på riktigt alldeles sant
när alla dagisbarn sover
och alla kassörskor gått hem
går en pappa på tå och planterar
små blommor runtomkring dem
han planterar små ljus i köket
där middagsdisken står
tills allt blir vackert och trevligt
tack vare Liselotts far
Men när väckarklockan ringer
och himlen är raggsocksblöt
och morsan sitter i köket
och sväljer sin havregrynsgröt
när kärringen sitter i köket
och gastar: skynda dej nu
du ska äta och pinka och klä dig
för klockan är fem över sju
tar Liselott tyst och stilla
sin färgglada täckjacka på
och utan att klaga det minsta
bestämmer hon sej för att gå
Då kommer en fågel fjärranifrån
Det kommer en sur pensionär
En unge somnar i skogen
En mamma är inte där
Det kommer en hund som är hungrig
den gråter på gator och torg
En mamma sitter på PBU
och saknar ord för sin sorg
Det spelar en psalm i björken och dagen är mulen och grå
Mitt vackra barn i bävernylon
vad är det du tänker på?
Du springer alltid allena
längs skyltfönstrens tindrande rad
där ingen hör vad du sjunger
och jag vet att du inte är glad
Jag väntar i mörkren, jag väntar
i mörkren långt bort ifrån dej
och snart blir jag sjuk av all kärlek
som du inte vill ha utav mig.
Kom tillbaka till mig, mitt hjärta
ja skynda dig hem till din mor
Vi kunde ha det så trevligt
på det höghusfält där vi bor
Vi kunde skaffa nåt hembakt
att sitta och mumsa på
och jag skulle sticka en kofta
så du slipper att frysa så
Och virka ljuvliga drömmar
av chockrosa yllegarn
och aldrig göra dig ledsen
mitt stackars ensamma barn!
Jag ska lära mig städa och vispa
och göra mej slank och fin
och bli en ordentlig mamma
en hemkär och kramgo´blondin
Jag ska skriva riktigt sympatiska brev
till Någon som passar mej
och förklara min nöd och göra reklam
för både mej och dej.
Sen är det bara att vänta
på alla svaren jag får
så har du en toppenbra pappa
lite längre fram i år!
Kristina Lugn
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
”Lärare måste mäta elevernas kjolar och få dom att byta om de är för korta – så beskriver tidigare elever och lärare klädkoden på Internationella Engelska skolan i Borås.
En elev som P4 Sjuhärad pratat med tycker att det fanns en machokultur på skolan, eftersom killarna slapp undan de så kallade klädkoderna.
Vi kvinnliga lärare skulle gärna ha högklackade skor och definitivt finskor. Skulle man ha fotriktiga skor var man tvungen att ha ett läkarintyg på att man behövde det," berättar en före detta lärare.”
Man kan lyssna till inslaget här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Lina Stenberg skrev avslutningsvis igår i en artikel i Arbetet:
”Det är måhända inte det som sägs rakt ut, men visst lever föreställningen kvar i IES-ledningens huvuden att tjejerna inte ska distrahera pojkarna alltför mycket genom att hud synliggörs.
Den urgamla uppfattningen att kvinnor bär ansvar för mäns otyglade sexualitet ges nytt liv. Allt medan killarnas frihet sannolikt inte kringskärs nämnvärt. Och återigen spelar det ingen roll om det råkar vara i form av en slöja som krävs för att undvika pojkar och mäns närmanden eller om det handlar om en kjol.
Kjolgate visar exakt hur långt vi har kvar i vårt så jämställda land tills flickor får växa upp på samma villkor som de jämnåriga pojkarna. Likaså ger det oss ännu en anledning till varför friskolor som IES inte har något i det svenska samhället att göra.
Egentligen är det rätt så enkelt. Vill vi göra livet svårare för våra barn och i stället göra skolmiljardärerna ännu rikare, ja då fortsätter vi som nu. Annars finns det ett system utan skattefinansierade friskolor som tillämpas i alla andra länder i världen. Ett som kan göra svensk skola likvärdig och utan godtyckliga kränkningar.”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Aftonbladet skriver:
”Reaktionerna har rasat in efter Aftonbladets avslöjande om att Internationella Engelska Skolan i Täby har stränga regler för elevers kjollängder. Sju stycken anmälningar om klädkoden har även kommit in till Skolinspektionen.
– Att mäta kjollängder på elever hör inte hemma i svensk skola, skriver skolminister Lina Axelsson Kihlblom om granskningen i ett inlägg på Twitter. ”
Syftet med denna klädkod är naturligtvis att skapa en särskild aura kring eleverna på IES Täby, att de är förmer än elever på andra skolor, särskilt kommunala. Det framgår dock inte om IES har någon särskild klädkod för pojkar, som kanske aldrig kan klä sig utmanande?
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Fjällanläggningen Idre Himmelfjäll i Dalarnas till ytan största kommun Älvdalen har en skylt uppe i en skidbacke. Tre av namngivningarna får godkänt med beröm: Torsliften, Odingen och Baldersbacken. Det översta namnet Valhalia Express borde däremot ändras till Valhallaexpressen. Skönt att slippa namn som Copperhill Mountain Lodge som ett hotell i Åre häpnadsväckande nog heter!
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Jakob Sidenvall skriver i Smålands-Posten som en kommentar till en rapport i Läraren bland annat:
"Men vill man förankra sig i Sverige måste man lära sig svenska. Det gäller oavsett om man har utlandsfödda föräldrar eller inte: språket måste erövras av varje generation. Skolan kan göra mycket för att etablera normer och bör ta denna möjlighet på allvar (på förskolor där ingen i personalen talar svenska blir det förstås svårare). Men framför allt måste vuxenvärlden sluta romantisera engelskan, det är trots allt ett ganska banalt språk, och visa på vilka djup och vidder som finns att utforska i svenskan. Retorik och diktning är genvägar till språkglädje och får sällan utrymme i svenskaundervisningen men det finns ingen anledning till att det skall förbli så."
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Lenita Jällhage skriver i Läraren den 14 januari inledningsvis:
”På sociala medier har lärare börjat diskutera fenomenet att barn, i allt lägre åldrar, byter ut svenskan och/eller ett annat modersmål mot engelska när de pratar med sina kamrater och lärare.
Hur de minsta barnen lär sig engelskan vet ingen av lärarna med säkerhet. Många tror att barnen främst härmar det de ser på sina ”paddor” och mobiler och lär sig engelskan via appar, spel, tv, youtubeklipp och andra sociala medier, eftersom barnens föräldrar inte pratat engelska med dem.”
Fenomenet är också känt från Norge.
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Henrik Nilsson skriver på Språkförsvarets vänner på Facebook:
”Läste en rapport från Statens medieråd om ’sharenting’ (från eng. share/sharing + parenting), dvs. fenomenet att vårdnadshavare lägger upp material om barn på sociala medier. Har någon hört ett ’svenskare’ uttryck - eller har något kreativt förslag?”
Han testar själv ”telningsdelning”.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"