Senaste inläggen

Av Nätverket Språkförsvaret - 10 oktober 2020 08:00

 

Alltså: Inget "Extra-Special-Grand-Opening-Party-Dravel"!
 
Trevlig helg alla läsare!
 
Anonym språkförsvarare
 
(Denna nätdagbok ärr knuten till nätverket Språkförsvaret)
Av Nätverket Språkförsvaret - 9 oktober 2020 15:00

Jag råkade häromdagen passera bakom en flicka som gissningsvis var runt 20 är gammal. Hon hade på sig en svart tröja med vit text på ryggen. Jag kunde se tröjryggen bara en sekund om ens det men jag hann se vad det stod för det var stora bokstäver. Vad jag såg gjorde mig fundersam, det gjorde mig faktiskt illa till mods. Det stod nämligen: ”Fuck you I drive a Volvo”. Förstår denna flicka vad texten på tröjryggen betyder? Vet flickan att det som hon har tryckt på sin tröja inte är ett vårdat språk? Hade denna flicka velat gå omkring med en lika grov svordom på svenska på sin tröja? Vad betyder egentligen den engelska texten på tröjan? Vad vill den som bär denna text framföra?


En sökning på Google gav flera träffar. Det går att köpa tröjor från flera leverantörer med denna tryckta svordom för några hundralappar. Samma text finns också att köpa på mössor och mobilskal.


Hur djupt har språkbruket i detta land fallit när man betalar flera hundra för svordomar.


Jag är rätt säker på att för en något så när bildad person från ett engelsktalande land skulle en svordom på tröjryggen verka frånstötande. Frånstötande är det också för de svensktalande personer som anser att man i alla lägen ska värna om en vårdad svenska.


Annika Rullgård

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 9 oktober 2020 12:29

I en artikel igår i Dala-Demokraten skrev Björn Sandmark inledningsvis:


”Enligt aktiebolagslagen är det varje styrelses uppgift att se till att bolaget går med vinst. Varför ska man då tillåta aktiebolag som huvudmän för skolor? Engelska skolans affärsidé är att ha en kö med lättskötta elever som man kan fylla upp klasserna med och som utan svårighet anpassar sig till den skolform man bedriver.


Hans Bergström hänvisar till sin och Barbara Bergströms bok ”Tough Love” från 2018 om den ekonomiska framgångssagan IES. Där skriver man bland annat; ”Kön (av elever) medger att alla klasser blir fyllda, men också att de elever som flyttar kan ersättas med andra elever ur kön”. Det är så IES och andra skolklippare ser till att de inte får in några elever med särskilda behov eller som av olika skäl kostar så mycket att vinsten naggas i kanten.


Hur får man sedan denna kö till skolan? Ja, enligt en studie från Institutet för Näringslivsforskning framgår det att bland de undersökta skolorna är betygsinflationen särskilt stor vid IES.”


Dessvärre går det för närvarande inte att länka till artikeln.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 oktober 2020 12:54

Som jag så länge har misstänkt - språkbytesfriskolorna har nått sitt mål: De har lyckats att förmå svensktalande att värdera engelskan högre än svenskan - i Sverige! De väljer nu aktivt bort sitt modersmål - därför att det går i Sverige. Inget annat land har en lika slö reglering av de språkliga förhållandena i skolan!


Sverige är också unikt genom att vara det enda landet i världen där (ofta utlandsägda) aktiebolag kan driva skolor med möjlighet till obegränsad vinst för våra skattepengar. Dessutom i en form som missgynnar det nationella språket! Lägg därtill att dessa friskolor ges möjlighet att plocka russinen ur kakan genom att välja elever via köer. De kommunala skolorna måste däremot bereda plats för alla elever. Skevt är bara förnamnet! Slutligen är det bevisat att många friskolor även sätter glädjebetyg. I det sistnämnda fallet leder Internationella Engelska Skolan.


Lägg därtill att en stor del av befolkningen och därmed även eleverna inte har svenska som modersmål och att de därmed lättare byter språk då de inte har samma känslomässiga koppling till det svenska språket som infödda.


Återstår nu för ansvariga politiker att sätta stopp för det koloniala vansinnet - innan det är försent! 


Om många bland gemene man inte längre anser att svenskan, vårt lagstadgade och officiella huvudspråk sedan drygt elva år tillbaka, är värd något inför framtiden måste våra politiker ta samhällsansvaroch börja högprioritera det svenska språket. Det är, i de flesta fall, deras modersmål också.


Det är dags att agera beslutsamt och kraftfullt, och framförallt är det dags att sätta stopp för vänta-och-se-mentaliteten - för gott!


Uppmärksam


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 oktober 2020 08:00

Theodor Kallifatides på Twitter om en nyligen inträffad händelse:
 
"Det är något fel med skollagen när undervisningen på svenska uppfattas som ett frivilligt åtagande; när en norsk koncern får ersätta det med engelska. Arma barn! Det är inget fel att lära sig flera språk, men det är fel att inte lära sig landets språk."
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 7 oktober 2020 08:00

Coronapandemin är inte den enda som härjar och sprider oro och ohälsa omkring sig. Det finns en till som tar sig fram lite långsammare men ändå alltför fort. Den heter Anglofonpandemin och får förödande konsekvenser för intellektet och för människors språkmedvetenhet. Drabbas man av den blir man med största sannolikhet språkdränkt. Vill det sig riktigt illa så tappar man sitt eget språk helt och kommer att få svårigheter i framtiden. 


Pandemin breder ut sig i Sverige med en ökande hastighet och en allt intensivare aggression. Den senaste farliga sorten kommer, enligt experterna, från Norge, vilket gör det ännu sorgligare, eftersom våra norska bröder också drabbats hårt. Enda chansen att komma åt denna pandemi, är vaksamhet, protester och bojkott.


Det värsta är att den snabbast sprider sig till tjänstemän och skolfolk, som borde veta bättre. Det finns nämligen en lag som begränsar spridningen, men som ingen bryr sig om, eftersom den inte ger någon påföljd. Det finns heller inte något vaccin mot den här åkomman.


Låt oss språkförsvarare hjälpas åt att utrota det här viruset och på så sätt bringa ordning och reda i språksituationen i landet. Inte minst för alla de nysvenskar som kommer hit och måste lära sig svenska. För dom är förvirringen stor och  risken finns att de inte lär sig språket i det land de lever i.


Stig Engzell

medlem i språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 6 oktober 2020 14:14

Det var alldeles urmärkt att utbildningsminister Anna Ekström snabbt gick ut och markerade mot "språkkuppen" på Dibber International School. Något annat hade å andra sidan varit en skandal! Desto märkligare är det att hon uttrycker sig så milt: "Svenskan ska ha en stark ställning i svensk skola".

 
Fel! "Svenskan ska ha en särställning i svensk skola". Vi talar här inte om vilket språk som helst  - utan om landets lagstadgade officiella huvudspråk! Engelska å sin sida har ingen som helst officiell ställning i Sverige.
 
Det är alldeles uppåt väggarna att det tillåts att bedrivas undervisning i upp till 50% av tiden i grundskolan och 90% (!) på ett främmande språk på gymnasiet. Svenska är det samhällsbärande och gemensamma språket i Sverige - inte engelska!
 
Att hålla på denna princip är viktigare än någonsin i dessa integrationskristider. Om vi inte kraftigt markerar svenskans särställning så kommer det leda till ett språkligt kaos och där svenskans ställning trängs, dels av engelska men även av stora invandrarspråk.
 

Per-Owe Albinsson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 6 oktober 2020 08:00

Friskolekoncernen Dibber har infört engelska som första undervisningsspråk utan tillstånd på en skola i Sollentuna och en i Helsingborg, enligt en artikel i Dagens Nyheter. Det kom som en total överraskning för såväl föräldrar och elever.


”På Dibber international i Sollentuna hade mellanstadieelever lärare som inte kunde ett ord svenska. Barnen har också berättat att de var förbjudna att prata svenska med varandra på lektionerna.”


Vissa lärare kunde inte ens svenska:


”Så när elever som gick i mellanstadiet kom till skolan efter sommaren hade de lärare i NO, SO och matematik som inte bara undervisade på engelska, de kunde inte ett ord svenska.

– Våra barn kom hem och var alldeles chockade, ’pappa, allt är på engelska och jag fattar ingenting’, säger Jonas Sandberg som har en elvaårig son i skolan.


Utbildningsministern är ”starkt kritisk”:


”Utbildningsminister Anna Ekström (S) är starkt kritisk till att friskolekoncernen Dibber dragit igång undervisning på engelska utan tillstånd.

– För eleverna är det viktigt att ha lärare som undervisar i och lyfter fram svenskan, säger Anna Ekström.”


Vi väntar därför med spänning på resoluta motåtgärder. Charlataner tycks kunna härja fritt på ”skolmarknaden”.


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Vilket av orden från 2024 års nyordslista har störst chans att överleva?
 aktivklubb
 ankkurva
 barntorped
 dubbelklubb
 gisslandiplomati
 grön gumma
 Magdamoderat
 mittokrati
 quishing
 romantasy
 skräpballong
 skuggflotta
 slop
 soft girl
 terian
 tiktokifiera
 tjejnyår
 tryckarlägenhet
 umarell
 vänskapsbänk

Fråga mig

143 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2025
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards