Direktlänk till inlägg 5 juli 2023

Busspråk

I dag har jag varit med om att två busschaufförer i Växjö har lyssnat på bussradion på sina förstaspråk som inte var svenska. I morse hördes ett språk som jag inte kunde identifiera. När jag skulle gå av bussen frågade jag busschauffören vad det var för språk. Han låtsades inte förstå utan svarade ”Svenska”. När jag upprepade min fråga svarade han irriterat ”Svenska!” igen. På min återresa på kvällen var det spanska som en annan busschaufför lyssnade på. 


Jag har upplevt samma sak på bussar i Stockholm. I Stockholm har det dessutom ibland oavbrutet spelats arabisk musik. 


Om radion alls ska vara på i bussen tycker jag att det språk som hörs ska vara svenska. Som det nu är känns det ofta som om jag vore turist i mitt eget hemland, ett intryck som förstärks av att många passagerare talar för mig obegripliga språk. 


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

 
 
Ingen bild

Inga Johansson

6 juli 2023 15:53

Kanske de bara busar med dig och lyssnar på annan musik än du vill höra.

 
Ingen bild

Christina Johansson

6 juli 2023 19:14

Ja, vem vet? Busiga busschaufförer!

 
Ingen bild

Roffe

11 juli 2023 11:26

Språkförsvaret värnar flerspråkighet så länge flerspråkigheten är helt på svenska.

 
Ingen bild

Peter Pierrou

11 juli 2023 11:54

Man kan väl begära att busschaufförerna sätter på musik, som överensstämmer med majoriteten av passagerarnas smak, om de nu överhuvudtaget ska låta musik flöda i en buss? Däremot kan man naturligtvis inte begära att passagerare, som talar ett gemensamt invandrarspråk, ska upphöra att tala dessa för de svenska medpassagerarnas skull. Om vi svenskar åker på utlandssemester, så fortsätter vi väl att tala svenska sinsemellan om vi befinner oss på kollektiva färdmedel? Jag har aldrig varit med om att någon infödd har reagerat på detta.

 
Ingen bild

Roffe

11 juli 2023 15:01

Språkförsvarets programförklaring säger bl.a att alla språk har ett värde och att språklig mångfald ska prägla radio- och TV-utbudet i Sverige. Det tycker inte Christina. Vem har rätt?

 
Ingen bild

Observatör

12 juli 2023 21:35

Språkförsvarets programförklaring har antagits på ett årsmöte och gäller som organisationens linje. Vad enskilda skribenter, även om de är medlemmar i Språkförsvaret, skriver i nätdagboken står för dem.

 
Ingen bild

Roffe

13 juli 2023 06:56

Då tycker jag att vi förbjuder alla språk utom svenska så att Christina slipper känna sig som ”en turist i sitt eget land”.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 8 juli 13:00

Micheál: "Jag är irländare och finner det obegripligt att ett land verkar vilja överge sitt språk frivilligt.   Det kämpas hårt för att iriska ska överleva men ingen tror att det blir hela landets vardagsspråk igen. Skillnaden är att vårt språk u...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 7 juli 22:45

      Rubriken utgör i princip ett citat från ett känt sommartal i radions P1 för några år sedan, där en känd industriledare, Leif Östling, undrade "Vad fan får jag för pengarna?" Han syftade på skattepengarna.   Samma fråga bör alla svenska...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 7 juli 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång   Sven-Bertil Taube - Så skimrande var aldrig havet   Söndagens svenskspråkiga dikt   Vid morgonens rodnad   Vid morgonens rodnad stiger havsjungfrun upp ur nattens hav, skakande vattnets tyngd från...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 6 juli 13:00


  (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 6 juli 12:00


  Kort sagt: "Internationella" engelska skolan.   Språkförsvarare   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards