Senaste inläggen
Skolinspektionen kritiserar en skola som bland annat har ägnat sig åt otillåten engelskspråkig undervisning. Varför inte stänga den?
Hur många fler skolor sysslar med det i vårt avlånga land år 2021!?
Medlem
P.S Hela artikeln kan tyvärr inte läsas på webben.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Sofia Karlsson & Augustifamiljen - Gammal fäbodpsalm
Söndagens svenskspråkiga dikt
Att måla grått
Svårast av allt
är att måla grått.
Se gammhusen i Bygda
fäboden i Blåsjön
vebon framför min blick:
en miljon snöfall
hundratusen regn,
slagregn, hällregn, duggregn,
tusen stormar
fattigsol och sommarsol
novembervind, aprilblåst
mossa, lav, spindlar
svalvingefläktar
bondeblickar
målar i tvåhundra år
och så är det färdigt: grått.
Men så håller den färgen också,
lika länge som hjärtats besvikelse
och längre än ensamheten.
Ibland ropar ett grått hus.
Det är alltid på dej det ropar.
Ty det finns aldrig någon annan där.
Beppe Wolgers
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Citat från artikeln:
”Samtidigt visade studien att ordförståelsen inte gick ner för alla ord. Tendensen var tydlig: det var förståelsen av germanska eller nordiska ord som hade blivit sämre. Ord som pådrag, föreligga och varsko.
– Det var inte alls samma tendens för ord som kommer från engelskan, där hade förståelsen till och med förbättrats. Det gäller till exempel ord som entreprenör, patriarkat och figurativ.
En förklaring är att vi har förändrat våra medievanor och att den unga generationen konsumerar mer innehåll på engelska i sociala medier.”
Kommentar: Bland förklaringarna borde den sinnessjuka expansionen av Internationella Engelska Skolan nämnas. För övrigt tillhör engelskan de germanska språken.
Christina
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Kommentar till insändaren "Slaget är förlorat - engelskan är här för att stanna" av signaturen "Beethoven" i Helsingborgas Dagblad den 26/10.
Tänker inte svara eller kommentera insändaren i någon större utsträckning. Tack i alla fall för att du har läst en hel del av mina tidigare insändare. De har ju faktiskt gjort intryck på dig. Det är positivt!
Du visar verkligen din okunnighet när du blandar ihop internationella lastbilstransporter och extra körfiler/E6 med engelska språket. Vad är sambandet? Då har du verkligen totalt missförstått min insändare i HD den 16/10. Det är ju klart att vi ska kunna använda oss av engelskan. Men inte i tid och otid. Ibland blir det bara löjligt.
Men det skadar inte heller att också bredda sina vyer/fokus och även lära sig något av de större EU- språken.
Storbritannien tillhör ju inte längre EU. Britterna har ju gjort sin Brexit. Och om statyn i Helsingfors/Finland: Varför namnet på engelska?
Engelska är inte alls något officiellt språk i landet. Däremot är finska och faktiskt även svenska officiella språk i Finland. Det visste du kanske inte? Det innebär att alla skyltar i exempelvis huvudstaden Helsingfors måste anges både på finska och svenska. Även om svenskan är ett minoritetsspråk, som du skriver.
Ska vi införa samma system här i Sverige som i Finland, Beethoven? Du talar ju så gott om engelskan. Varför då inte också införa engelska som officiellt språk i Sverige? Men då måste i så fall alla texter (t. ex lagtexter) samtidigt anges både på svenska och engelska. Och då borde vi kanske också göra en Svexit/Swexit och lämna EU och Europa?
Som jag någon gång har föreslagit: Varför inte istället bilda en union med USA, Storbritannien och Kanada? Bilda en typ av "Transatlantisk union" med dessa stora engelsktalande länder.
Nästa gång måste du uppge namn under insändaren. Jag kommer inte att svara på insändare utan namn. Du heter väl ändå inte Beethoven? Skäms du kanske?
C-G Pernbring
Helsingborg
(Insändaren publicerades i Helsingborgs Dagblad den 27/10 2021)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Språkrådet arrangerer Språkdagen 9. november – på ein skjerm nær deg.
Når den nye språklova trer i kraft ved nyttår, får språkbrukarane i Noreg lovfesta rettar, og det offentlege får plikter. Kunnskapssektoren har eit stort ansvar for det norske språket. Språkvala verksemdene i sektoren gjer, har stor rekkevidde i samfunnet. Kva treng dei for å kunne oppfylle krava som lova stiller? Kva treng skulen for å kunne gje nynorskelevar like god undervising og dei same digitale moglegheitene som bokmålselevar får? Og kva rammer kan vere med på å sikre det norske fagspråket i akademia når forskingsmiljøa er internasjonale?
Sjå Espen Aas frå Dagsnytt 18 stille spørsmål og krevje svar frå læraren, skuleeigaren, skuleforskaren og statsråden i debatt om rettane til nynorskelevane. Og høyr kva professoren, Kunnskapsdepartementet, Forskingsrådet og Universitets- og høgskolerådet vil gjere for å sikre norsk fagspråk for framtida.
Sjå direktesendinga frå Det Norske Teatret i Oslo.
Dato: 9. november
Tid: 9.00–11.30
Sendinga er gratis. Alle påmeldte får lenke på e-post dagen før Språkdagen.
Program for Språkdagen 2021: Lov laga (førebels) | |
9.00–9.10 | Rikets tilstand, ved Åse Wetås, direktør i Språkrådet |
9.10–9.25 | Språklova på 1-2-3, ved Sofie Høgestøl, jurist, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo |
9.25–9.40 | Kva konsekvensar får språklova? Intervju med Høgestøl, ved Espen Aas |
9.40–9.45 | FILM: Reportasje om statusen til nynorsk i opplæringa |
9.45–10.10 | DEBATT: Rett på nynorsk Kunnskaps- og integreringsministeren Debattleiar: Espen Aas |
10.10–10.25 | PAUSE |
10.25–10.30 | FILM: Reportasje om behovet studentane har for tilgang til norsk fagspråk i utdanninga |
10.30–11.00 | DEBATT: Ingen fag å miste! — Slik sikrar vi norsk fagspråk for framtida Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Debattleiar: Espen Aas |
11.00–11.15 | SPRÅKPOLITISK KVARTER – samtale om språkpolitikk i kunnskapssektoren Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet |
11.15–11.30 | AVSLUTNING ved kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen |
Med atterhald om endringar. Arrangementet vert tolka til teiknspråk.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
(Text och bilder är hämtade från Språktidningen).
Föredragen från Språkforum den 8 oktober 2021 finns nu att se på UR Play.
Du som missade Språkforum eller vill titta på något av föredragen igen kan nu se dem på UR Play. Här hittar du alla föredrag samlade och nedan finns länkar till de enskilda föredragen.
Gabriella Sandström: Så skriver du begripligt
Sara Lövestam: Svenska grammatikens fällor
Jonas Fredén: Bota din inre akademiker
Kristy Beers Fägersten: Fucking svenska
Birgitta och Björn Carlberg: Svenska språket enligt Birgitta
Åsa Holmér: Orden som krockar under pandemin
Åke Jonsson: Språket i Sveriges Radio
Petter: Från hiphop till litteraturens klassiker
Mikael Parkvall: Svenska dialekter på kartan
Språkforum är Språktidningens årliga heldagskonferens. Årets Språkforum ägde rum på Hilton Slussen i Stockholm den 8 oktober.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Signaturen ”Läs på!” följer upp en tidigare insändare i Nya Wermlands-Tidningen och skriver bland annat:
”IES har precis samma problem som andra skolor med mobbning, trakasserier, droger och alkohol. Därför är rektorn Brian Tusecs svar intressant, skolan vill sköta allt ifrågasättande av dess verksamhet isolerat från media eller sociala medier.
Om man mot förmodan står på sig mot skolans speciella hantering av de problem man upplever blir man nästan per automatik anmäld till socialtjänsten. Dock inte för att de är oroliga för ens barns välbefinnande, utan mer som ett slag med pekpinnen. Jag rekommenderar alla föräldrar som står i kö till Engelska skolan att googla koncernen ordentligt, titta på vinsterna och läs även ”school parrot”, där elever skriver om skolan.
Det Engelska skolan är bra på är att se till att ingen har keps, tuggummi eller visar en skymt av ett bh-band. ”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Fram till denna händelse var nio föräldrar nöjda men Internationella Engelska Skolan (IES) i Karlstad):
”Men så kommer en händelse och det visar sig att helt plötsligt går skolan och dess rektor helt emot allt man säger sig stå för. Helt plötsligt är allt annat än elevernas mående och lärande viktigast. Den ordinarie läraren i ett av skolans kärnämnen ersätts av en vikarie utan utbildning.
Vederbörande behärskar inte engelska. Läraren kan knappt uttrycka sig på svenska och förstår allt mindre vad vi föräldrar eller våra barn säger. Vi har haft kontakt med läraren och vederbörande har inte tillgodogjort sig det mest basala av vårt samtal efter tio minuter utan går till vårt barn senare och framför något helt annat. Läraren skriker i klassrummet så att barn har gått till sin mentor och gråtit.
Läraren ska skriva på tavlan men kan inte hur man använder små och stora bokstäver. Vederbörande har till och med berättat för klassen att hen inte kan klockan. Eleverna kan inte läsa vad hen skriver. De förstår inte vad hen säger när hen förklarar och läraren förstår inte när eleverna förklarar vad de behöver hjälp med. Eleverna har istället fått börja gå runt i klassrummet och vara lärare.
Föräldrar och elever skriver mejl till skolans rektor. Rektor kallar till sig läraren som instrueras av rektor att prata med klassen och höra sig för vad hen kan förändra. Men inte ens det uppfattas korrekt utan läraren går in i klassrummet och pressar fram vilka elever som skrivit till rektorn. En elevdemokratisk vidrighet. Oförlåtligt. Oförståeligt och något som kan sätta djupa spår för ett barns förtroende för vuxenvärlden och personalen på sin skola. Detta hände specifikt i en av klasserna men problemen är de samma i alla klasserna. Vi som skriver har barn i alla klasser i den aktuella årskursen på skolan.
Att det är svårt att hitta behöriga lärare vet vi. Men att inte kunna hitta någon som tillfälligt kan undervisa en grundskoleklass och samtidigt förstå svenska eller engelska är obegripligt.
Hur kan en skola som menar sig stå för punktlighet, tydlighet, tvåspråkighet och hög akademisk standard låta en lärare som inte behärskar något av elevernas språk, som inte har lärarlegitimation, som inte kan skriva svenska hjälpligt, som inte kan hjälpa eleverna eller förstå vad de säger och som kan tänka sig att skrika i klassrummet så att de skräms eller helt regelvidrigt tvinga fram erkännanden om att de berättat om hen för rektorn, anställas på Engelska skolan och tillåtas undervisa våra barn i ett av skolans kärnämnen? Vi accepterar inte detta och överväger att anmäla brist till Skolverket, Skolinspektionen och flytta våra barn till annan skola.
Är detta vad ni lovade oss när vi valde att flytta vårt barn till er skola?
Nio mycket oroliga föräldrar ”
Läs vidare här !
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"