Senaste inläggen
Ttela berättade igår:
"Över hälften av alla kurser vid svenska universitet och högskolor har i dag engelska som språk. Och det kommer att blir fler.
– Definitivt. Det finns inget skäl att tro att någon del kan skyddas mot den här utvecklingen, säger biträdande professor Hans Malmström vid Chalmers.
Bolognaprocessen är en överenskommelse mellan länder i Europa som är tänkt att främja rörlighet och anställningsbarhet och därmed stärka Europas konkurrenskraft.
I Sverige infördes en ny utbildnings- och examensstruktur i enlighet med Bolognaprocessen i juli 2007. Sedan dess har utbudet av kurser på engelska ökat lavinartat."
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Nordiska rådets utskott för kunskap och kultur beslutade på årets första möte att gå vidare med ett förslag om att underlätta etableringen av vänskapsskolor för att öka utbytet mellan de nordiska länderna:
”Den nordiska gemenskapen, språkförståelsen och kulturen stärks av kontinuerligt och långsiktigt samarbete mellan de nordiska länderna och här spelar skolor och undervisningsinstitutioner en viktig roll. Det sker på många olika sätt bland annat på individnivå genom studier i ett annat nordiskt land eller genom utbyte av undervisningsmaterial via till exempel Norden i Skolan. Det kan även göras genom direkt utbyte och samarbete med en annan skola i ett annat land, så kallad vänskapsskola som kan liknas med vänort som finns i många kommuner och länder.
- Genom det här förslaget vill vi arbeta för att sätta press på ministrarna att konkretisera och förbättra ramarna för både högre lärosäten och grundskolor att etablera långsiktiga samarbeten med skolor i andra nordiska länder, säger Camilla Gunell som är ordförande i utskottet för kunskap och kultur.”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Tankesmedjan Balans har gått igenom Skolinspektionens praxis vad gäller beviljande av tillstånd för etablering av friskolor. Vad som intresserar oss är närmast de engelskspråkiga friskolorna. Tankesmedjan Balans skriver:
”Nordic International Schools etablering i Sollentuna
I Sollentuna kommun har Nordic International School – en skola där stor del av undervisningen genomförs på engelska – ansökt om att starta en skola och fått sin ansökan beviljad av Skolinspektionen. Den moderata ordföranden i utbildningsnämnden överklagade Skolinspektionens beslut på delegation av nämnden. I överklagan framgår att den politiska majoriteten i Sollentuna kommun bedömer att Nordic International Schools nyetablering kommer att få stor påverkan för både elever och för kommunens skolor.
Den moderatstyrda alliansen i Sollentuna ser följande konsekvenser av Nordic Internationals etablering:
Trots det beviljade Skolinspektionen Nordic International Schools ansökan.”
Observatör
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Mattias Karlsson, politisk redaktör på Hallandsposten, riktade en veritabel salva mot Internationella Engelska Skolan den 28 januari i artikeln ”Skolans gökunge växer sig större och större”. Han skriver bland annat:
”För ett par veckor sedan rapporterade den engelskspråkiga nyhetssajten The Local att utländska lärare på Engelska skolan har betydligt lägre löner än sina kollegor med svensk lärarutbildning. Det framkom också av sajtens granskning att de unga lärarna från andra delar av världen har liten kännedom om både lönenivåer och arbetsvillkor. Många av de utländska lärarna slutar också inom några år när det uppdagas vilka stora skillnader det är i löner och i arbetsvillkor. Följden blir en stor läraromsättning, vilket ytterst går ut över elevernas undervisning.
Att Engelska skolan aktivt väljer att anställa lärare till låga löner är inte att förvånas när man tillåter att friskolor får drivas som aktiebolag, vars syfte i första hand är att ge avkastning till sina ägare, inte att erbjuda en bra undervisning till eleverna.
Friskoleföretagens vinstintressen lyser också igenom på andra sätt, inte minst genom en mer generös betygssättning, det som kallas för glädjebetyg. Det är illa på så många olika sätt, inte minst att det undergräver förtroendet för hela skolans betygssättning i stort.”
En av de myter som Internationella Engelska Skolan odlar är för övrigt att skolan rekryterar ”världens bästa lärare”, som alltså definitivt inte har världens högsta löner.
Läs vidare här!
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Elevomdömet formulerades den 24 januari och hämtades härifrån:
”Jag går i nian på IES Årsta och har gått här i snart 5 år. Det känns ofta som att det ända skolan bryr sig om är ryktet skolan får, att vi ska prestera och att vi ska få bra betyg, men de skiter rent ut sagt i hur vi mår. Lärarna verkar inte ha särskilt bra kommunikation med varandra, vilken resulterar i att de sätter alla prov och inlämningar på samma vecka/dag. Det skapar väldigt mycket stress hos oss elever och får oss inte att prestera lika bra som vi skulle om de spred ut proven och inlämningarna mer.
Skolan framstår som disciplinerad, skötsam och accepterande utåt, men i själva verket så är det allt annat. Elever tänder på toaletter, springer runt och skriker i korridorerna, är otrevliga mot både elever och lärare. De skapar helt enkelt en osäker miljö. Jag tror att det beror på rastlösheten som finns hos många elever. Skolan sätter upp många löjliga regler enligt mig. Vi får inte tugga tuggummi på varken raster eller under lektionstid, trots att det inte stör någon annan. Inte ens högstadiet får använda mobiler under rasterna, vilket de flesta kommunala skolor tillåter. Enbart åk 9 får lämna skolans område under lunch rasterna, om de har fått tillåtelse. Om man bryter mot dessa regler så får man en RR, vilket innebär ett mail till vårdnadshavare. Jag förstår tanken bakom det hela, de vill ju såklart förhindra att saker som bränder på toaletter ska ske. Men det de gör skapar istället en rastlöshet hos eleverna. Vad jag vet så är det inte så vanligt bland kommunala skolor, med sunda regler att vara med om bränder på toaletterna varannan vecka. Denna rastlöshet bidrar till mycket oro för många elever, elever ska inte behöva vara rädda för att någon ska bränna upp toaletter eller springa runt och skrika i korridorerna. Det skapar en väldigt osäker miljö på skolan. Många elever är rätt otrevliga gentemot andra elever, det är inget jag själv lidit av direkt, men man märker på långa vägar att det inte är en fridfull miljö.
Skolan är även väldigt liten med väldigt många elever, vilket också bidrar till en rätt stökig miljö. Det är runt 30 elever i varje klass och fyra klasser i varje årskurs. Två dagar i veckan så börjar alla klasser i hela skolan samtidigt eftersom att första lektionen är mentors tid. Då är det väldigt många elever samtidigt i skolan vilket resulterar i att det blir väldigt högljutt och många elever inklusive jag upplever att det är stressande. I och med att vi har en väldigt liten skola så är det också ett litet område för fritidsaktiviteter, både inomhus och utomhus. Även idrottshallarna är väldigt små. Vi har två idrottshallar som är väldigt små. Vi behöver dela upp aktiviteterna i och med att det finns så lite utrymme och då får man inte lika mycket tid att delta i aktiviteterna. Det är även svårt för idrottslärarna att ha koll på alla elever under en idrottslektion eftersom att vi är så många elever i varje klass. Så om idrott och fritidsaktiviteter under raster är något du prioriterar så rekommenderar jag inte denna skola.
Sedan så finns det en hel del lärare som är fantastiska och där det verkligen märks att de bryr sig om eleverna och faktiskt vill hjälpa dem. Men det är också en del lärare som inte verkar bry sig om eleverna och som bara verkar vara där för att tjäna pengar. Sedan så finns det en lärare som är rätt omtyckt av eleverna på skolan, men som jag inte anser tar sitt arbete på allvar. Hen skämmer ut elever framför hela klassen på ett skämtsamt sätt och pratar skit om elever och lärare som inte är på plats. Jag tycker självklart att man ska kunna ha en avslappnad miljö på en skola, just för att det bevisats många gånger att det inte hjälper att vara för strikt som jag nämnt tidigare. Men samtidigt så måste man kunna hålla det professionellt. Hen utgår från att alla kan ta de sorters skämt, förmodligen för att hen själv inte hade tagit illa upp, men hen måste också tänka på att andra kan ta illa vid sig. Så det finns en stor variation av lärare och jag önskar att de hittade en balans mellan lärare och kompis relationer mellan oss elever.
Acceptansen på skolan är även väldigt dålig. Bara det att skolan har klädkoder som man måste följa för att inte få ett mail hem. Jag upplever även att det främst är tjejer som blir kläd kodade. Killar kan gå med bar överkropp på idrotten men tjejer får inte ens visa bh banden, gå i magtröjor eller urringade tröjor. Det skulle iallafall jag kalla sexism. Jag tycker att det är helt sjukt att de sexualiserar barn och använder ursäkten ”andra elever kan bli distraherade” när det i själva verket är de som blir distraherade. Det är inte sunt att få barn att se på deras och andras kroppar som något sexuellt. Det sjuka är att klädkoden gäller från att man går i fyran alltså 10 åriga barn!! De har inte ens kommit in i puberteten och jag kan inte tänka mig att de har börjat se på deras kroppar som någon sexuellt, alltså är det skolledningen som skapar denna skeva syn som barnen sedan får.
Jag tycker att maten på skolan är rätt så bra, det finns alltid en fräsch sallads buffé, två val av maträtter, både icke vegetariska och vegetariska, det finns alltid knäckebröd och sedan finns det ofta soppa som dessvärre nästan ingen tar. Jag tycker att maten är bra men jag vet också att det är många som inte uppskattar den, men jag tänker att man inte får ha för höga krav på mat som ska lagas till flera hundra personer och som dessutom är gratis.
Sammanfattningsvis så finns det en hel del saker som jag inte uppskattar med skolan och som bör förbättras, men det finns också saker som jag uppskattar.”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Söndagens svenskspråkiga sång
Hasse Alfredson och Tage Danielsson - Blå stetsonhatt
Söndagens svenskspråkiga dikt
Hör du sorgset kvidande
Se här din svåra roll
Att inse världens lidande
Med glädjen i behåll.
Tage Danielsson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Kommentar till insändaren med rubriken: "Vi måste reagera innan vi förlorar vårt modersmål" (1) av Christina Johansson, HD, Min Mening 21/1:
Tack Christina Johansson för en alldeles utmärkt insändare. Jag instämmer helt och hållet.
Det är glädjande att det är fler som uppmärksammar denna irriterande och tramsiga "engelska sjuka och engelska språkinvasion".
Nu ska jag lyssna på en italiensk opera av Verdi. Alltid omväxlande att lyssna på italienska. Och inte bara på engelska!
(1) Se denna insändare med samma innehåll!
C-G Pernbring
(Insändaren publicerades i Helsingborgs Dagblad den 28/1 2022)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Fredrik Malm (L) skriver i Expressen att det bör införas obligatorisk förskola med svensktalande personal.
Ett försök till att visa vettig handlingskraft! Samtidigt älskar Liberalerna fullt skattefinansierade språkbytesskolor där svenska elevernas svenska dagligen urholkas till förmån för kolonial undervisning på engelska.
Ett språk som inte har någon som helst officiell ställning I Sverige. Tack för er "framsynthet" Leijonborg, Björklund och Sabuni. Måtte ni få max 3,9 av rösterna i kommande riksdagsval!
Tror ni kanske rent av det finns någon vettig anledning till att inget annat land har anammat det svenska skolsystemet efter 30 (!) år - fan vet!
Medlem
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"