Alla inlägg under juni 2021
Jomenvisst! I början då språk- och kulturbytessskolan IES dyker upp, så heter det att de är "ett komplement". Det snacket körde de redan i Gävle för många år sedan har en kollega i nätverket boende i Gävle berättat.
Sedan går de under radarn och expanderar sakta men säkert och vips... i exempelvis Sundsvall, Gävle och Eskilstuna är de idag den i särklass största skolan på respektive ort, ja, i hela landskapet!
Lägg därtill att man i flera kommuner överväger att eller redan har lagt ner kommunala skolor för att hjälpa IES på traven. Exempelvis i Solna och Härryda. I åter andra har frikostiga hyressubventioner varit på tapeten - Den diskussionen har förts i bland annat Trelleborg.
Vilka skolor är det då i slutänden som har blivit "komplementet"? Svar de kommunala skolorna - Språk- och kulturbyte ingår "på köpet" och... för "sjuttioelfte" gången:
Allt påtvingat oss skattebetalare att punga upp för... redan tjocka bl a amerikanska riskkapitalplånböcker blir ännu fetare medan svenska skattemedel lämnar både svensk skola (pengarna var ämnade för våra barns utbildning) och Sverige som helhet.
Inte heller har våra nuvarande folkvalda dragit några slutsatser av att inget annat land... inte ett enda... på 30 (!) år har tyckt att det svenska skolsystemet är något att ta efter.
Det blir inte mycket prilligare!
Per-Owe Albinsson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Igår skrev Jonna Sima i Aftonbladet bland annat:
"I den populära Internationella Engelska skolan vet inte ens dess ordförande Carola Lemne vem eller vilka som i dag äger skolan. "Jag vet inget om dem", är den tidigare vd:n för Svenskt Näringslivs häpnadsväckande svar.
Skolverket har i åtta månader letat efter ägarna i den komplicerade ägarstrukturen till den skola som 28 000 svenska elever går i. Hittills har man kunnat lokalisera en mexikansk naturgashöjdare, en brittisk fondförvaltare och en direktör i Luxemburg som gjort pengar på tyska biltvättar.
Som ett ruttet skämt
Det låter som ett ruttet skämt. Att det inte finns något land i den utvecklade världen som har tagit efter Sveriges rovkapitalistiska skolexperiment är inte konstigt."
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Söndagens svenskspråkiga sång
Sven-Ingvars - När solen färgar juninatten
Söndagens svenskspråkiga dikt
Som en dröm
Midsommarkväll, då alla läppar skämta,
då alla unga, starka lungor flämta
av sång och skratt och dansens övermått -
som enslig vaktel flyr bland åkerns klöver,
med hjärta, som av minnen flödar över,
jag vandrar vägar, där med dig jag gått.
Jag vet, att inom dessa hagars grindar
med gång så lätt som inga sommarvindar
din själ går svärmande och varm i natt.
Likt blommans doft till vännen långt bland gräsen
all skär och luftig längtan i ditt väsen
far ut och söker mig i fjärran fatt.
Jag ser dig komma som en dröm. I håret
du bär en fuktig knopp från nyponsnåret,
och arla ungdom talar din gestalt.
Du är som förr min följeslagarinna,
min ömhets barn, min kärleks vuxna kvinna,
och jag är din, med liv, med blod och allt.
Du går bredvid mig, men mitt hjärta bävar,
och tyst jag ser, hur kvällens dager svävar
omkring ditt huvud glorielikt och skyggt.
Det är ej blott i diktens veka stunder
jag tyckt mig skåda detta helgonunder
och fruktat se dig vingas som till flykt.
Ibland när dina ögon vackrast glimma,
jag ser i dem en dunkel aning strimma
och sjuka tankars sky din panna bär.
Jag har en dröm, som ofta kommer åter:
invid en rosensmyckad bädd jag gråter,
men sällsamt lugn är hon, som vilar där..
När granarna i midnattssömnen nicka,
jag vandrar än med drömmens bleka flicka,
som om vi aldrig kunde tala nog.
Ej kyss, ej kroppsligt famntag vi begära;
blott själ till själ är äktenskapligt nära
i denna längtans brudnatt djupt i skog.
Erik Axel Karlfeldt
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Frågor till Robin Holmberg (M) med insändaren "Friskolan är ett komplement, inte en konkurrent" NST/HD den 11/6:
Som vanligt när jag läser och hör representanter från IES eller förespråkare för skolan undviker de alltid att nämna huvudfrågorna i debatterna. Ängelholmspolitikern Robin Holmberg (M) undviker också gärna dessa frågor i sina debattartiklar. Vilka är då dessa huvudfrågor kring IES? Det är att den privata nternationella engelska skolan i Sverige är skattefinansierad via skolpengen och att skolan har engelska som första undervisningsspråk.
Givetvis bör alla registrerade skolor i Sverige alltid ha vårt modersmål, svenska, som första undervisnings- och huvudspråk. Det är självklart!
Jag ser nu med intresse fram emot direkta svar på följande tre frågor från kommunalråd Robin Holmberg (M):
Vad anser Robin Holmberg (M) om skattefinansieringen via skolpengen och att engelska är första undervisningsspråk/huvudspråk på skolan?
Anser Holmberg att vi så småningom ska införa engelska som officiellt språk i Sverige?
C-G Pernbring
(Insändaren publicerades också i Helsingborgs Dagblad den 18/6)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Som det ska vara i grundskola och gymnasium. Svenskan måste även vara fullt gångbar inom högskolan.
Inte en krona mer till amerikanskt riskkapital, om ni frågar mig. Svenska skattemedel (skolpengen) ska stanna i Sverige och gå till våra barns utbildning - ingenting annat!
"Uncle Sam" får snylta på någon annan!
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Språkutbildningsföretaget EF redovisar årligen en sammanställning av testresultaten för deras eventuellt blivande elever – ”The World´s largest ranking of countries and regions in English skills” ("Världens största rankning av länder och regioner i fråga om färdigheter i engelska”). 2020 års rankinglista bygger på testresultaten från 2, 2 miljoner vuxna från 100 länder och regioner. Rankinglistan för 2020 ser ut så här:
1. Nederländerna
2. Danmark
3. Finland
4. Sverige
5. Norge
6. Österrike
7. Portugal
8. Tyskland
9. Belgien
10. Singapore
11. Luxemburg
12. Sydafrika
Sedan 2011 har testdeltagarna från Sverige alltid hamnat bland de fyra främsta länderna. Det som är gemensamt för de sex första länderna är att de – med undantag för Finland, där majoritetsspråket är finska – talar närbesläktade språk med engelska. Förklaringen till Finlands placering är förmodligen att deltagarna också läst svenska; de är trespråkiga. Intressant är att två länder, Singapore och Sydafrika, där engelska är officiellt språk, hamnar först på 10:e och 12:e plats. Det är rimligt att anta att andra språk interfererar med engelskan i dessa länder. I Singapore konkurrerar den officiella engelskan med olika kinesiska varieteter, malajiska och tamil. Det hjälper inte att Singapore placerar sig högt i PISA-undersökningar. Engelska är inte det största modersmålet i Sydafrika; zulu, xhosa och afrikaans är alla större som modersmål än engelska.
Observera att testresultaten inte bygger på ett statistiskt urval – det är fråga om genomsnittsresultaten för testdeltagarna från respektive land och sammansättningen kan ju variera något från år till år. Men hittills har alltid testdeltagare från Nederländerna och Norden belagt topplatserna; om Island funnes med bland deltagrna, skulle islänningarna säkert också hamna bland de 10 främsta.
Som kuriosa kan nämnas att den svenske grundaren av EF är miljardär.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Varför har böcker som är skrivna på svenska engelska titlar? Man tar sig för pannan.
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Jenny Maria Nilsson skrev i Aftonbladet igår bland annat:
”Kontrollinstanser och kunskapscentrum? Vi drunknar redan i sånt. IS-anhängare ingår i en mäktig dödskult som lär småbarn skära halsen av fångar men liberala svenskar tror inte de kan spela vårt system och få allt att se bra ut på papper vid en skolansökan? Hur mycket ska det kosta svenska folket att betala för ett skolsystem som lagts ut på entreprenad till kreti och pleti? Känner Säkerhetspolisen till att Skolinspektionen efter åtta månaders letande inte lyckats hitta Internationella engelska skolans ägare? Skolor startas och säljs vidare, idag finns inget som hindrar främmande och fientlig makt att shoppa upp delar av vårt skolväsende.”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"